قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

برادر و خواهرم که در فضای سایبر می جنگی، با نیت قربه الی الله مطلب بنویس. بدانکه تو مصداق "و ما رمیت اذ رمیت..." هستی.
همسنگرم تو که از میدان مین گناه عبور میکنی، بصیرتت را بالا ببر تا مورد هجوم ترکش ها قرار نگیری.
رابطه خودت را با خدا زیاد کن، با اهل بیت علیهم السلام یکی شو و در این راه گوش به فرمان ولی امر باش و خودت را برای سربازی در رکاب امام زمان (عج) آماده کن.

"لطفا بـا ارائه نظــــــرات خود راهگشای من در بهتر شدن مطالب وبلاگ باشید."

جز 100 وبلاگ برتر در سال 92

  • ۳
  • ۰

حضرت آقا به رسم هر سال در حرم شریف و مطهر امام رضا (ع) به سخنرانی پرداختند. این سخنرانی ها در حقیقت به نوعی آسیب شناسی سال گذشته و ترسیم فضای پیش رو در سال جدید است. از این رو سخنانی که در این روز ایراد می شود را به همراه پیام نوروزی می توان از جمله محورهای کلان مد نظر مقام معظم رهبری دانست که مسئولان و ملت می توانند با مرور آن جهت گیری خود را در سال جدید مشخص سازند. متن زیر از عناوین مهم این سخنرانی می باشد.

1. اولین نکته قابل توجه در طلیعه سخنان مقام معظم رهبری آن بود که ایشان ارزیابی یک سال گذشته ایران را دارای برد داخلی و بین المللی دانسته و بیان کردند که موفقیت ها و شکست ها تنها در داخل ایران دارای اثر و نتیجه نبوده و دارای اثرات مثبت و منفی در بین دوستان و دشمنان ملت و نظام ایران می شود. این رویکرد ناشی از ابعاد حضور ایران در منطقه و صحنه بین الملل است. از این رو نباید مفروض داشت که حرکتی که از سوی برخی از مسئولان صورت می گیرد تنها در داخل انتشار یافته و هیچ بازخوردی در خارج از کشور ندارد.

2. نکته مهم دیگر اصلاح یک رویکرد یا همان بیماری در کشور است. به این معنی که همواره در نقدها و انتقادها باید ضعف ها را در کنار پیشرفت ها دید و از تک بعدی تحلیل نمودن مسائل پرهیز داشت.

3. نکته دیگر آن بود که دشمنان ایران در دو بعد تلاش می کنند تا ملت و نظام اسلامی را به زانو در آورند 1. در بعد عملی و ایجاد مانع در مسیر رشد و تعالی کشور و 2. در بعد تبلیغاتی.

4. ایشان در سخنان خود؛ امریکا را مرکز توطئه علیه ملت ایران دانستند؛ در حقیقت مقام معظم رهبری با بیان این نکته این پیام را به آمریکایی دادند که در ذهن ملت ایران با توجه دشمنی ها و عداوت هایی که با ملت ایران روا داشتند؛ در ذهن ملت ایران واژه ی دشمن مساوی با امریکا شده است. ایشان فرمودند البته دشمنهای دیگری هم هستند که ما اینها را در درجه‌ی اول و در ردیف اول به حساب نمی‌‌آوریم: دشمن صهیونیستی هم هست، منتها رژیم صهیونیستی در قواره و اندازه‌ای نیست که در صف دشمنان ملت ایران به چشم بیاید. گاهی سردمداران رژیم صهیونیستی، ما را تهدید هم میکنند؛ تهدید به حمله‌ی نظامی میکنند؛ اما به‌نظرم خودشان هم میدانند، و اگر نمیدانند، بدانند که اگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد. دولت انگلیسِ خبیث هم با ملت ایران دشمنی میکند؛ این هم یکی از دشمنان سنتی و قدیمی ملت ایران است؛ منتها دولت انگلیس نقش مکمل آمریکا را در این میدان بازی میکند.

5. نکته دیگر به نوعی آسیب شناسی اوضاع کشور بود. آسیب هایی که با توجه به آنها، بسیاری از التهابات اقتصادی در سال 91 رمزگشایی می شود. وابستگی اقتصاد کشور به نفت، بی اعتنایی به سیاست های کلان اقتصادی کشور، اتخاذ تصمیم های روز مره در عرصه سیاستگذاری اقتصادی کشور از جمله آسیب های مدنظر رهبری بوده که باعث شده تا اثرگذاری تحریم ها و فشارها احساس شود.

6. تبیین اقتصاد مقاومتی به عنوان شعاری فراگیر، نیز در بیانات مقام معظم رهبری از جمله محورهای قابل توجه است. ایشان با تبیین این نکته که اقتصاد مقاومتی به معنای پیش بینی اقدامات دشمن و برداشتن قدمی جلوتر از دشمن است.بیان داشتند که تمامی توان نخبگانی کشور باید در این راستا حرکت کند که نقشه های دشمن را زودتر از اقدام پیش بینی شود.

7. مذاکره با آمریکا از جمله محورهای قابل توجه در سخنان رهبری در صحن مطهر رضوی بود. ایشان با تکرار تمثیل دست چدنی و دستکش مخملی، به این نکته اشاره کردند که اولا مذاکره با آمریکا در کنار عداوت ها و دشمنی ها یک فریب است ثانیا موضوع هسته ای مسأله اصلی آمریکایی ها نیست و آنان واقعا به دنبال رفع این موضوع نیستند چراکه اگر به دنبال ابن هدف بودند راه حل های بسیار و آسان تری وجود داشت و ثالثا که با حل شدن موضوع هسته ای، آمریکایی ها فشارها، مانع تراشی ها و سنگ اندازی های خود را پایان نمی دهند. همچنین ایشان با اشاره به پیشنهاد مذاکره مستقیم با ایران از سوی امریکا، معتقدند که این پیشنهاد در حقیقت یک تاکتیک از سوی امریکایی ها برای فریب افکار عمومی جامعه محسوب می شود. راه حل ساده و آسان آن است که آمریکایی ها دست از دشمنی بردارند. این سخن رهبری در حقیقت خلع سلاح ساختن غربی ها در مذاکرات بعدی بود.

8. تقویت حس اعتماد به نفس نیز از جمله محورهای مورد اشاره ی رهبر معظم انقلاب بوده است. نکته ای که با تقویت آن می توان بر تحریم ها و فشارها غلبه کرد و به استعدادهای درونی خود پی برد. از این رو با زیاد شدن فشار دشمن در سال 91، این سال را می توان سال تمرین ورزیدگی دانست که با تکیه بر توانمندی های داخلی می توانستیم به پیشرفت های عظیمی برسیم. این نکته می تواند مسئولان را به این سخن رهنمون سازد که داشتن برنامه ای منسجم و خلل ناپذیر در عرصه های گوناگون یک نیاز جدی برای کشور می باشد.

9. از دیدگاه مقام معظم رهبری، از ثمرات تکیه بر اعتماد به نفس عمومی در کشور، عزت و شرافت ملی است. تکیه بر استعدادها و توانمندی های داخلی در مصاف با تحریم ها و فشارها باعث تقویت روحیه عزت در کشور می شود. این نکته نیز قابل توجه است که رسانه های آمریکایی تلاش دارند تا این تفکر را در افکار عمومی جهان رسوب گذاری کنند که زندگی در غیر سایه آمریکا به نوعی عقب ماندگی است، اما تلاش ملت و نظام اسلامی در این سی و چند سال نشان داد که می توان وابسته به هیچ قدرت استکباری وابسته نبود اما به پیشرفت و تعالی نیز رسید.

10. ابعاد حماسه اقتصادی با طرح اقتصاد مقاومتی و برنامه ریزی در سطح کلان اقتصادی بررسی و تببین شد اما در نظر مقام معظم رهبری انتخابات مظهر حماسه سیاسی معرفی شد. از این رو انتخابات خرداد سال 92 را می توان از مظاهر حماسه سیاسی دانست که هم ملت و هم مسئولین و هم نخبگان سیاسی فعال در این عرصه دارای تکالیف و وظایفی می باشند.

11. در بعد سیاست داخلی و موضوع انتخابات؛ حضور گسترده ی مردم به عنوان اولین نکته مد نظر مقام معظم رهبری در رابطه با انتخابات 1392 اشاره شده است. بدیهی است حضور گسترده ی مردم در انتخابات می تواند نقشه های دشمن را نقش بر آب کرده و آنان را نا امید سازد و همچنین باعث بالارفتن ضریب امنیت در حیطه های مختلف شود. نکته دوم حضور همه سلیقه ها و جریان های سیاسی معتقد به نظام در انتخابات نیز مد نظر مقام معظم رهبری بوده است. ایشان به صراحت در سخنان خود بیان داشتند که همه جریان های معتقد به نظام و استقلال کشور و همه جریان های سیاسی که آینده کشور برای آنان مهم است باید در انتخابات حضوری فعال داشته باشند این هم وظیفه است و هم تکلیف. این سخن، بهانه را از جریان های افراطی سیاسی که به نوعی معتقد به قهر با نظام هستند گرفته و آنان را مجبور به اتخاذ موضع می کند.

12. نکته ی سوم مورد اشاره رهبری در عرصه سیاست داخلی و انتخابات تعیین کننده بودن رأی مردم است. هر ساله با اوج گیری رقابت های انتخاباتی بازار شایعه و نسبت دادن شنیده ها به رهبری کثرت یافته و جریان های سیاسی تلاش می کنند تا با رواج اخبار غیر معتبر به استفاده های سیاسی خود بپردازند. همچنین روش های رسیدن به گزینه های اصلح نیز از محورهای مورد توجه در سخنان رهبری بوده است. تشخیص اصلح یا به وسیله تحقیق خود مردم و یا از طریق افراد مورد اعتماد امکان پذیر خواهد بود که هر دو روش از سوی مقام معظم رهبری مورد تأیید قرار گرفت.

13. پایبندی به قانون و تمکین از آن نیز لازمه توجه مسئولین و نخبگان سیاسی فعال در انتخابات است. از این رو حماسه سیاسی تنها در روز رأی گیری تجلی نمی یابد بلکه عملکرد مسئولین و نخبگان سیاسی در قبل و بعد از انتخابات نیز جزوی از این حماسه محسوب می شود. رهبری همچنین تمکین نکردن از قانون را مهمترین سرمنشأ اتفاقات و حوادث سال 1388 دانستند که باعث بحران آفرینی بسیار برای کشور شد.

14. نکته آخر در سخنان مقام معظم رهبری، نشان دادن یک خط کلی در انتخاب رئیس جمهور آینده بود. رئیس جمهور بعدی باید فردی باشد با داشتن امتیازات امروز، منهای نقاط ضعف امروز. از این رو شعار پیشرفت و تعالی شامل شرایط و ویژگی های گزینه های ریاست جمهوری جدید نیز می شود. ویژگی هایی نظیر پایبندی به انقلاب، پایبندی به ارزش ها، پایبند به منافع ملی، پایبندی به نظام اسلامی، پایبندی به عقل جمعی، پایبندی به تدبیر از جمله نقاط مد نظر رهبری در انتخاب رئیس جمهور بعدی بوده است.

نظرات (۸)

سلام
حاجی ممنون سر زدین
ولی کلمات کلیدی چرا استفاده نمیکنید
تبلیغ برای وبتون هم بکنید
خیلی آمارتون پایینه
پاسخ:
سلام ممنون. من تازه چند روزه وبلاگ رو باز کردم.
دمت گرم. خوب بود
سلام. عالی بود. قشنگ نکات خیلی مهم رو برداشته بودی. انگار دوباره داشتم سخنرانی رو گوش میکردم. موفق باشید
پاسخ:
ممنون
سلام بر ما و بر بندگان صالح خدا
لینک شدید...
همین!
پاسخ:
سلام. شما هم لینک شدید.
یا علی
  • سید امیر علی حیدری
  • سلام بنده خوب خدا
    عالیه مطلب موضوع و اهداف وبلاگتون هم حرف نداره حتما مستمر بهتان سر می زنم
    با افتخار لینک شدید
    یا حق/.
    پاسخ:
    سلام.
    ممنونم از شما. شما هم با افتخار لینک شدید.
    یا علی
  • ₪ بنـتـ الـهـدی₪
  • آقـا را از هـر طـرف بخـوانـی آقـاستـ/.
    احسنتـ/.
    پاسخ:
    در حمایت ز امیرم علی خامنه ای / می شوم میثم تمار به دارم بزنید
    سلام
    ""رژیم صهیونیستی در قواره و اندازه‌ای نیست که در صف دشمنان ملت ایران به چشم بیاید""

    التماس دعا
    یاعلی
    پاسخ:
    آفرین بر شما
    ان شاالله موفق باشید
    سلام دوست!
    مثل همیشه با مطلبی کم ارزش و صرفا انتقادی به روز هستم...
    پاسخ:
    سلام دوست من.
    مطالب شما خوبه و ان شا الله بهتر هم میشه
    حتما میام

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">