قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

برادر و خواهرم که در فضای سایبر می جنگی، با نیت قربه الی الله مطلب بنویس. بدانکه تو مصداق "و ما رمیت اذ رمیت..." هستی.
همسنگرم تو که از میدان مین گناه عبور میکنی، بصیرتت را بالا ببر تا مورد هجوم ترکش ها قرار نگیری.
رابطه خودت را با خدا زیاد کن، با اهل بیت علیهم السلام یکی شو و در این راه گوش به فرمان ولی امر باش و خودت را برای سربازی در رکاب امام زمان (عج) آماده کن.

"لطفا بـا ارائه نظــــــرات خود راهگشای من در بهتر شدن مطالب وبلاگ باشید."

جز 100 وبلاگ برتر در سال 92

  • ۷
  • ۰

شهید سید مرتضی آوینی در شهریور سال 1326 در شهر ری متولد شد تحصیلات ابتدایی و متوسطه‌ خود را در شهرهای زنجان، کرمان و تهران به پایان رساند و سپس به عنوان دانش‌جوی معماری وارد دانشکده‌ هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد او از کودکی با هنر انس داشت؛ شعر می‌سرود داستان و مقاله می‌نوشت و نقاشی می‌کرد تحصیلات دانشگاهی‌اش را نیز در رشته‌ای به انجام رساند که به طبع هنری او سازگار بود ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی معماری را کنار گذاشت و به اقتضای ضرورت‌های انقلاب به فیلم‌سازی پرداخت: "حقیر دارای فوق لیسانس معماری از دانشکده‌ هنرهای زیبا هستم اما کاری را که اکنون انجام می‌دهم نباید به تحصیلاتم مربوط دانست حقیر هر چه آموخته‌ام از خارج دانشگاه است بنده با یقین کامل می‌گویم که تخصص حقیقی در سایه‌ تعهد اسلامی به دست می‌آید و لاغیر. اشتغال اساسی حقیر قبل از انقلاب در ادبیات بوده است.

با شروع انقلاب تمام نوشته‌های خویش را اعم از تراوشات فلسفی، داستان‌های کوتاه، اشعار و... در چند گونی ریختم و سوزاندم و تصمیم گرفتم که دیگر چیزی که "حدیث نفس" باشد ننویسم و دیگر از خودم سخنی به میان نیاورم... سعی کردم که خودم را از میان بردارم تا هرچه هست خدا باشد، و خدا را شکر بر این تصمیم وفادار مانده‌ام. البته آن چه که انسان می‌نویسد همیشه تراوشات درونی خود اوست همه‌ هنرها این چنین هستند کسی هم که فیلم می‌سازد اثر تراوشات درونی خود اوست اما اگر انسان خود را در خدا فانی کند، آن‌گاه این خداست که در آثار او جلوه‌گر می‌شود حقیر این چنین ادعایی ندارم ولی سعیم بر این بوده است".

شهید آوینی فیلم‌سازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره‌ی غائله‌ گنبد (مجموعه‌ شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه‌ مستند خان گزیده‌ها) آغاز کرد. "با شروع کار جهاد سازندگی در سال 58 به روستاها رفتیم که برای خدا بیل بزنیم بعدها ضرورت‌های موجود رفته ‌رفته ما را به فیلم‌سازی کشاند... ما از ابتدا در گروه جهاد نیتمان این بود که نسبت به همه‌ وقایعی که برای انقلاب اسلام و نظام پیش می‌آید عکس‌العمل نشان بدهیم مثلاً سیل خوزستان که واقع شد، همان گروهی که بعدها مجموعه‌ حقیقت را ساختیم به خوزستان رفتیم و یک گزارش مفصل تهیه کردیم آن گزارش در واقع جزو اولین کارهایمان در گروه جهاد بود بعد، غائله خسرو و ناصر قشقایی پیش آمد و مابه فیروزآباد، آباده و مناطق درگیری رفتیم... وقتی فیروز‌آباد در محاصره بود، ما با مشکلات زیادی از خط محاصره گذشتیم و خودمان را به فیروزآباد رساندیم. در واقع اولین صحنه‌های جنگ را ما در آنجا، در جنگ با خوانین گرفتیم.

گروه جهاد اولین گروهی بود که بلافاصله بعد از شروع جنگ به جبهه رفت دو تن از اعضای گروه در همان روزهای او جنگ در قصر شیرین اسیر شدند و نفر سوم، در حالی که تیر به شانه‌اش خورده بود، از حلقه‌ محاصره گریخت. گروه بار دیگر تشکل یافت و در روزهای محاصره‌ خرمشهر برای تهیه‌ فیلم وارد این شهر شد: "وقتی به خرمشهر رسیدیم هنوز خونین‌ شهر نشده بود شهر هنوز سرپا بود، اگرچه احساس نمی‌شد که این حالت زیاد پر دوام باشد، و زیاد هم دوام نیاورد ما به تهران بازگشتیم و شبانه‌ روز پای میز موویلا کار کردیم تا اولین فیلم مستند جنگی درباره‌ خرمشهر از تلویزیون پخش شد؛ فتح خون".

مجموعه‌ی یازده قسمتی حقیقت کار بعدی گروه محسوب می‌شد که یکی از هدف‌های آن ترسیم علل سقوط خرمشهر بود. "یک هفته‌ای نگذشته بود که خرمشهر سقوط کرد و ما در جست‌و‌جوی حقیقت ماجرا به آبادان رفتیم که سخت در محاصره بود تولید مجموعه‌ حقیقت این گونه آغاز شد."

کار گروه جهاد در جبهه‌ها ادامه یافت و با شروع عملیات والفجر هشت، شکل کاملا منسجم و به هم پیوسته‌ای پیدا کرد آغاز تهیه‌ مجموعه‌ زیبا و ماندگار روایت فتح که بعد از این عملیات تا پایان جنگ به طور منظم از تلویزیون پخش شد به همان ایام باز می‌گردد. شهید آوینی درباره‌ انگیزه‌ گروه جهاد در ساختن این مجموعه که نزدیک به هفتاد برنامه است چنین می‌گوید: "انگیزش درونی هنرمندانی که در واحد تلویزیونی جهاد سازندگی جمع آمده بودند آن‌ها را به جبهه‌های دفاع مقدس می‌کشاند وظایف و تعهدات اداری. اولین شهیدی که دادیم علی طالبی بود که در عملیات طریق القدس به شهادت رسید و آخرین‌شان مهدی فلاحت‌پور است که همین امسال 1371 در لبنان شهید شد... و خوب، دیگر چیزی برای گفتن نمانده است، جز آن که ما خسته نشده‌ایم و اگر باز جنگی پیش بیاید که پای انقلاب اسلامی در میان باشد، ما حاضریم. می‌دانید! زنده‌ترین روزهای زندگی یک مرد، آن روزهایی است که در مبارزه می‌گذراند و زندگی در تقابل با مرگ است که خودش را نشان می‌دهد".

اواخر سال 1370 "موسسه‌ فرهنگی روایت فتح" به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره‌ دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ مجموعه‌ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود ادامه دهد. شهید آوینی و گروه فیلم‌برداران روایت فتح سفر به مناطق جنگی را از سر گرفتند و طی مدتی کم‌تر از یک سال کار تهیه‌یشش برنامه از مجموعه‌ ده قسمتی شهری در آسمان را به پایان رساندند و مقدمات تهیه‌ مجموعه‌های دیگری را درباره‌ آبادان، سوسنگرد، هویزه و فکه تدارک دیدند. شهری در آسمان که به واقعه‌ محاصره، سقوط و باز پس‌گیری خرمشهر می ‌پرداخت در ماه‌های آخر حیات زمینی شهید آوینی از تلویزیون پخش شد، اما برنامه‌ وی برای تکمیل این مجموعه و ساختن مجموعه های دیگر با شهادتش در روز جمعه بیستم فروردین 1372 در قتلگاه فکه ناتمام ماند.

شرح مختصری از فعالیت های شهید:

شهید آوینی فعالیت‌های مطبوعاتی خود را در اواخر سال 1362، هم زمان با مشارکت در جبهه‌ها و تهیه‌ فیلم‌های مستند درباره‌ی جنگ، با نگارش مقالاتی در ماهنامه‌ اعتصام، ارگان انجمن اسلامی آغاز کرد این مقالات طیف وسیعی از موضوعات سیاسی، حکمی، اعتقادی و عبادی را در بر می‌گرفت. او طی یک مجموعه مقاله درباره‌ "مبانی حاکمیت سیاسی در اسلام" آرا و اندیشه‌های رایج در مود دموکراسی، رای اکثریت، آزادی عقیده و برابری و مساوات را در نسبت با تفکر سیاسی ماخوذ از وحی و نهج‌البلاغه و آرای سیاسی حضرت امام(ره) مورد تجزیه و تحلیل و نقد قرار داد. مقالاتی نیز در تبیین حکومت اسلامی و ولایت فقیه در ربط و نسبت با حکومت الهی حضرت رسول(ص) در مدینه و خلافت امیرمؤمنان(ع) نوشت و اتصال انقلاب اسلامی را با نهضت انبیا علیهم‌السلم و جایگاه آن با جنگ‌های صدر اسلام و قیام عاشوا و وجوه تمایز آن از جنگ‌هایی که به خصوص در قرون اخیر واقع شده‌اند و نیز برکات ظاهری و غیبی جنگ و ویژگی رزم‌آوران و بسیجیان، در زمره‌ی مطالبی بود که در "اعتصام" منتشر شد. در مضامین اعتقادی و عبادی نیز تحقیق و تفکر می‌کرد و حاصل کار خویش را به صورت مقالاتی چون "اشک، چشمه‌ی تکامل". "تحقیقی در معنی صلوات" و "حج، تمثیل سلوک جمعی بشر" به چاپ می‌سپرد. در کنار نگارش این قبیل مقالات، مجموعه مقالاتی نیز با عنوان کلی "تحقیقی مکتبی در باب توسعه و مبانی تمدن غرب" برای ماهنامه‌ی "جهاد"، ارگان جهاد سازندگی، نوشت "بهشت زمینی"، "میمون برهنه!"، "تمدن اسراف و تبذیر"، "دیکتاتوری اقتصاد"، "از دیکتاتوری پول تا اقتصاد صلواتی"، "نظام آموزش و آرمان توسعه یافتگی"، "ترقی یا تکامل؟" و... از جمله مقالات آن مجموعه است. این مقالات بعد از شهادت او با عنوان "توسه و مبانی تمدن غرب" به چاپ رسید این دوره از کار نویسندگی شهید تا سال 1365 ادامه یافت. مقارن با همین سال‌ها شهید آوینی علاوه برکارگردانی و مونتاژ مجموعه‌ی "روایت فتح" نگارش متن آن را بر عهده داشت که بعدها قالب کتابی گرفت با عنوان "گنجینه‌ی آسمانی". او در ماه محرم سال 1366 نگارش کتاب "فتح خون" (روایت محرم" را آغاز کرد و نه فصل از فصول ده‌گانه‌ی آن را نوشت. اما در حالی که کار تحقیق در مورد وقایع روز عاشورا و شهادت بنی‌هاشم را انجام داده و نگارش فصل آخر را آغاز کرده بود به دلایلی کار را ناتمام گذاشت.

او در سال 1367 یک ترم در مجتمع دانشگاهی هنر تدریس کرد، ولی چون مفاد مورد نظرش برای تدریس با طرح دانشگاه هم‌خوانی نداشت، از ادامه‌ی تدریس صرف‌نظر کرد. مجموعه‌ی مباحثی که برای تدریس فراهم شده بود، با بسط و شرح و تفسیر بیش‌تر در مقاله‌ای بلند  به نام "تاملاتی در ماهیت سینما" که در فصلنامه‌ی "فارابی" به چاپ رسید و بعد در مقالاتی با عناوین "جذابی در سینما"، "آینه‌ی جادو"، "قاب تصویر و زبان سینما"و... که از فروردین سال 1368 در ماهنامه‌ی هنری "سوره" منتشر شد، تفصیل پیدا کرد. مجموعه‌ی این مقالات در کتاب "آینه‌ی جادو" که جلد اول از مجموعه‌ی مقالات و نقدهای سینمایی اوست. جمع‌آوری و به چاپ سپرده شد.

سال‌های 1368 تا 1372 دوران اوج فعالیت مطبوعاتی شهید آوینی است. آثار او در طی این دوره نیز موضوعات بسیار متنوعی را شامل می‌شود. هرچند آشنایی با سینما در طول مدتی بیش از ده سال مستندسازی و تجارب او در زمینه‌ی کارگردانی مستند و به خصوص مونتاژ باعث شد که قبل از هرچیز به سینما بپردازد. ولی این مسئله موجب بی‌اعتنایی او نسبت به سایر هنرها نشد. او در کنار تالیف مقالات تئوریک درباره  ماهیت سینما و نقد سینمای ایران و جهان، مقالات متعددی در مورد حقیقت هنر، هنر و عرفان، هنر جدید اعم از رمان، نقاشی، گرافیک و تئاتر، هنر دینی و سنتی، هنر انقلاب و... تالیف کرد که در ماهنامه‌ی "سوره" به چاپ رسید. طی همین دوران در خصوص مبانی سیاسی. اعتقادی نظام اسلامی و ولایت فقیه، فرهنگ انقلاب در مواجهه با فرهنگ واحد جهانی و تهاجم فرهنگی غرب، غرب‌زدگی و روشن‌فکری، تجدد و تحجر و موضوعات دیگر تفکر و تحقیق کرد و مقالاتی منتشر نمود.

منبع: سایت آوینی

سخنی تکان دهنده از شهید آوینی و تفسیر این حقیر:

"کره زمین خسته است. بشر بعد از قرن ها زمین گرایی و خودپرستی احساس می کند که نیازمند عالم معناست. او این عالم را دوباره باز خواهد یافت و به آن باز خواهد گشت".

این سخن شهید آوینی بیش از آنکه متناظر با احوال جامعه ایرانی باشد، نظریه ای جهانی است که ما به علت اطلاعات ناکافی و بعضا ناصحیح از اوضاع دیگر کشورها و یا جوامع غربی به اصطلاح مدرن، شاید نتوانیم آنچنان که باید آن را درک کنیم اما "آب دریا را اگر نتوان کشید. هم به قدر تشنگی باید چشید" و از همین رو چند سطری می نگارم هر چند می دانم حق مطلب بیش از اینهاستشاید بپرسید چرا غرب را به اصطلاح مدرن خواندم. اگر مدرن را به معنای پیشرفت از لحاظ تکنولوژی فرض کنیم من نیز به مدرن بودن آنان معترفم، اما یکی از کلاه های بزرگی که سر بشر امروز گذاشته اند این است که مدرنیته را مترادف با خوشبختی معرفی کرده و به خورد ما داده اند. نسبت انسان معاصر، مدرنیته و خوشبختی خود بحث مفصلی است که اگر عمری باقی بود به آن خواهم پرداخت.

هر روز صبح قبل از ساعت 7 در آن خیابان شلوغ که می ایستم آدم هایی را می بینم که به سرعت می روند و انگار در حال دویدند. بعضی ها هم که دیرشان نشده می ایستند و نگاهی به روزنامه ها می اندازند. خیلی هایشان دیگر چهره هایی آشنا شده اند. هر روز با دیدن این رفتن ها که هیچوقت تمامی ندارد از خود می پرسم، " آخر چرا؟"، به قول مولوی علیه رحمه"روزها فکر من این است و همه شب سخنم / که چرا غافل از احوال دل خویشتنم / ازکجا آمده ام آمدنم بهر چه بود / به کجا می روم آخر ننمایی وطنم". آیا این آدم ها هم از خود می پرسند و اصلا می دانند به کجا می روند؟ اما انگار دنیای امروز چراگاهی است که جایی برای چرا ندارد. باید دوید و دوید و اگر لحظه ای بایستی و از خود بپرسی، چرا، از دیگران بازخواهی ماند. جالب آنکه هرچه بیشتر می دوی مقصد دورتر می شود و اضطراب نرسیدن بیشتر.

یک روز صبح از خواب بیدار می شوی و به اداره می روی. تا 30 سال بعد هم صبح ها از خواب بیدار می شوی و باز هم به اداره می روی و تنها تفاوتش این است که شاید رتبه و مقامت بالا و پائین شده باشد و ناگهان بانگ برآید که خواجه مرد. و اگر خیلی شهرت داشته باشید آگهی ترحیم را در یکی از صفحات روزنامه های کثیرالانتشار چاپ می کنند. نمی خواهم نوستالژیک بازی در بیاورم و شروع کنم به آه و ناله که بله ما همه قربانی این سرنوشت محتوم غفلت عصر جدیدیم و خوش به حال روستایی ها که در هر روز صبح با صدای خروس از خواب بیدار می شوند و شیر بز می خورند. از قضا فکر می کنم آدم اگر کمی زرنگ باشد این شهرنشینی با همه زرق و برقش می تواند دست خیلی چیزها را رو کند و پوچی ها را آشکار سازد و بدون شک ارزش این خودآگاهی بسیار بیشتر خواهد بود.

آری بشر امروز به عالم معنا احساس نیاز می کند اما شرکت هایی که بقایشان به تحمیق و تحمیر انسان وابسته است بیکار ننشسته و مصنوعات خود را به خلایق قالب می کنند. چینی ها برای غرب وسایل و اسباب شهوترانی می سازند و برای ما تسبیح و ساعت اذان گو!

هرچه عطش معنویت بیشتر شود جنس تسبیح ها و صدای ساعت ها نیز دلفریب تر خواهد شد و اینگونه است که آینده شاهد نبرد معنویت علیه معنویت خواهد بود. معنویت الهی در برابر معنویت شیطانی.

نظرات (۱۵)

* یک برنامه کاربردی برای رشد روحی- معرفتی جوانان مذهبی

 

(در «من انقلابی ام» بخوانید.)

پاسخ:
چشم. حتما سر میزنم
سلام سید جون، خدا رحمتش کنه.
مطلب آخر این پست، که تفسیری از خودت بود برام خیلی جالب بود. عالی بود.
ان شاءالله به آرزوت برسی

پاسخ:
سلام آقا مرتضی
ممنونم از بازدیدت.
ان شاالله با شما
سلام. مطلب "سخنی تکان دهنده از شهید آوینی و تفسیر این حقیر" جالب بود.
سوختن کمال عشق است اما آنها که سوختنِ پروانه در آتش شمع را کمال عشق می‌دانند کجایند که سوختن انسان در آتش عشق را به نظاره بنشینند؟
یاران شتاب کنید...گویند قافله ای در راه است که گنهکاران را در آن راهی نیست، آری گنهکاران را راهی نیست ، اما پشیمانان را می پذیرند.
مکه برای شما، فکه برای من!
بالی نمی خواهم، این پوتین های کهنه هم می توانند مرا به آسمان ببرند.
"شهید سید مرتضی آوینی"
خیلی زیبا بود دوست عزیز
موفق باشید

پاسخ:
خیلی زیبا بود.
ممنونم
سلام
حقیقتا ایشان سید شهیدان اهل قلم بود و هست !
چه حقرانه است زندگی همچون حیوانات ... شنیدن اوصاف زندگی سرشار از معنویت فرخ بخش است چه رسد به آنکه به آن مقام برسی ...
خوشا بحال آنان که این گونه اند ! 
پاسخ:
سلام
ان شاالله که ما هم با تلاش به این مقام برسیم. دعا کنید
سلام آقا سید....ما کوچیک بر بچ سادات هستیم...
سید مرتضی هم حال و هوایی داشته خوش به حالش...
خدا عاقبتمونو به خیر کنه که شرمنده شهدا نشیم...
التماس دعا
راستی ممنون به وب ما سر زدی...
پاسخ:
سلام حاج قاسم. آقایی، محبت داری.
ان شاالله که هممون عاقبت بخیر بشیم.
محتاج دعای خیر
  • رضا روشنی از جمجمه ات را بخدا بسپار
  • سلام عالی بود !همسکگر ممنون بابت لینک

    در اسرع وقت شما را لینک خواهم کرد... ببخشید
    پاسخ:
    سلام برادر
    ممنونم
  • سید امیر علی حیدری
  • سلام بنده خوب خدا
    خدا قوت
    این روزها وبلاگ نویسان ارزشی در تب و تابند، دلها گر گرفته.
    امروز دلهای همه شیعیان سنگین و گرفته است شاید که از غم دل علی علیه السلام اندکی کاسته شود... .
    با مطالب ایام فاطمیه بروز هستیم در این روزها ما را همراهی کنید تا اسراری از وقایع بعد از رحلت پیامبر را از زبان سلیم بن قیس هلالی بایکدیگر بشنویم و بر مظلومیت پدر و مادر شیعیان بگریم
    313 مرد پیشکش، 4 تا به زور جور شد... .
    اولین کسی که با خلیفه اول بیعت کرد؟
    در روزهای آینده مطالبی زیر را از زبان سلیم بخوانید؛
    - جلسه پنهانی اصحاب فتنه و سقیفه در حجة الوداع در کنار کعبه و پیمان برای جلوگیری از خلافت حضرت علی علیه السلام
    - لحظات مرگ اصحاب سقیفه
    - و ...

    پاسخ:
    سلام برادر
    ممنونم از شما. حتما میام
    به همه دوستان پیشنهاد میدم این کتاب رو تهیه و مطالعه کنند اما در این فرصت پیش آمده حتما مطالب آقای حیدری رو مطالعه بفرمایید
    سلام
    آخرش خیلی زیبا بود.ممنون برای مطلب خوبتان
    -----------
    خون شهید، جاذبه‌ی خاک را خواهد شکست؛
    و ظلمت را خواهد درید؛
    و معبری از نور خواهد گشود؛
    و روحش را از آن، به سفری خواهد برد که برای پیمودن آن،
    هیچ راهی جز شهادت وجود ندارد.
    «سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی»

    پاسخ:
    سلام
    ممنونم از شما
  • ₪بنتـ الـهـدی₪
  • این به خاطذم می آید با شنیدن نام "آوینی":
    محل شهادت مرتضی آوینی فکه نیست درست همان جاییست که نوشته هایش را که حدیث نفس خواند پـاره کرد/.
  • رضا روشنی از جمجمه ات را بخدا بسپار
  • ممنونم از شما بابت لطف بی نهایتتان !مدیونتان هستم تا ابد!

    شما هم با افتخار لینک شدید!
    پاسخ:
    ممنونم از لطف شما

    سلام

    متاسفم برا خودم و ممنونم از شما این جمله شهید اوینی را اولین بار بودم شنیدم....

    اما این جمله شون همیشه تو ذهن لول میخوره

    ای شهید ای آنکه ب بر کرانه ازلی و اببدی برنشسته ای دستی بر ار و ما قبرستان نشینان عادات سخیف را از منجلاب بیرون کش

    یا علی مدد

    پاسخ:
    سلام. زیبا بود. خیلی ممنونم
    دست علی به همراه همه شیعیان و دوستداران آن حضرت

    آن خواهم پرداخت.

    هر روز صبح قبل از ساعت 7 در آن خیابان شلوغ که می ایستم آدم هایی را می بینم که به سرعت می روند و انگار در حال دویدند. بعضی ها هم که دیرشان نشده ...

    حر ف دل ما بود

    اگر بخوای چنین زندگی نداشته باشی باشی مثل مریضها نگاهت میکنند..

    اما به لطف خدا سر اعتقادمون می ایستیم


    پاسخ:
    وقتی بیمار در جامعه زیاد می شود، مریضی هنجار و سالم بودن ناهنجار می شود. بگذار بگویند، هرچه می خواهند بگویند. مهم این است که ما بیمار نشویم و هرچه در توانمان بود دیگران را از بیماری نجات دهیم.
    شهدا را یاد کنیم حتی با یک صلوات یاعلی (شهید بزرگوار عباس بابائی)
    پاسخ:
    اللهم صل علی محمد و آل محمد وعجل فرجهم
  • کربلایی سید علیرضا
  • التماس دعا به ما هم سربزنید
    یا علی مدد
    پاسخ:
    سلام. حتما

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">