قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

برادر و خواهرم که در فضای سایبر می جنگی، با نیت قربه الی الله مطلب بنویس. بدانکه تو مصداق "و ما رمیت اذ رمیت..." هستی.
همسنگرم تو که از میدان مین گناه عبور میکنی، بصیرتت را بالا ببر تا مورد هجوم ترکش ها قرار نگیری.
رابطه خودت را با خدا زیاد کن، با اهل بیت علیهم السلام یکی شو و در این راه گوش به فرمان ولی امر باش و خودت را برای سربازی در رکاب امام زمان (عج) آماده کن.

"لطفا بـا ارائه نظــــــرات خود راهگشای من در بهتر شدن مطالب وبلاگ باشید."

جز 100 وبلاگ برتر در سال 92

  • ۲
  • ۰

به مناسبت میلاد بسیار مبارک امیر النحل، یعسوب الدین، حیدر کرار، میزان الاعمال، اسدلله الغالب، سیف الله، قسیم الجنة و النار، صدیق الاکبر، باب العلم، مولی، وصی الرسول، ابو تراب، ابوالحسن، ابوالحسین، ابوالشهدا، ابوالائمه، امیر المومنین علی علیه السلام مسئولیت های ما که شیعه امام علی هستیم و به آن افتخار می کنیم و دنیا ما را به جهت امیرالمومنین شناخته است که: و معروفین بتصدیقنا إیاکم. و خدا را بر تمسک به ولایت امیرالمومنین حمد می کنیم: الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایه أمیرالمؤمنین، آیا همین افتخار و اعتقاد و تمسک ما به ایشان کافی است؟ و دیگر مسئولیتی بر دوش ما نیست؟ پس علی وار بودن، علی وار زیستن و علی وار مردن چه می شود؟آیا همین که بگوییم امام علی به عثمان بن حنیف که از خواص اصحاب اوست فرمودند شما نمی توانید مثل من عمل کنید و اینکه امام سجاد زین العابدین در مقابل زهد و عبادت امیرالمومنین احساس عجز می کنند، اینکه امام باقر (ع) می فرمایند: از ما معصومین هم هیچ کس توان انجام دادن اعمال پدرم علی (ع) را ندارد، آیا برای توجیه بی مسئولیتی ما کافی است؟

پس فرمایش امام علی (ع) چه می شود، که می فرماید: إن لکل مأموم إماماً یقتدی به (هر پیروی را امامی است که به او اقتدا می کند و از او پیروی می نماید). امام علی (ع) خود پاسخ ما را داده است و پس از ذکر سیره خود و ذکر اینکه شما توانایی چنین عمل کردنی را ندارید، می فرماید: و لکن أعینونی بورعِ و إجتهادِ و عقهِ و سدادِ (اما با پرهیزکاری و تلاش فراوان و پاکدامنی و راستی مرا یاری دهید).

پس سخن در این نیست که ما یا جامعه ما بتواند خود را همگون و همسان با امام علی (ع) کند. سخن در پیدا کردن سمت و جهت حرکت است،‌ به عبارت دیگر مسئولیت ما و جامعه شیعی و علوی ما قرار گرفتن در سمت و سویی است که به امام علی (ع) منتهی می شود. مسئولیت ما قرار گرفتن در جبهه ای است که علی (ع) علمدار اوست. پس اگر جامعه ما جامعه ای شیعی و حکومت ما حکومتی علوی است،‌ با توجه به بارزترین شاخصه های امیرالمومنین در دوران حکومتش، مسئولیت فعلی ما چیست؟

1. تلاش جهت برقراری عدالت اجتماعی و تبدیل آ‌ن به فرهنگ ملی

عدالت اجتماعی یعنی یکسان بودن نظر و نگاه حکومت نسبت به آحاد مردم در مقابل قانون، امتیازات و برخوردها از یکسو و یکسان بودن حرکت و نگاه و اشاره مسئولین از بالاترین رده ها تا پایین ترین رده ها در پرداختن به مشکلات مردم از سوی دیگر. یعنی اینکه همه مردم جامعه احساس کنند که به طور یکسان از برکات نظام اسلامی بهره مند می گردند و برای رسیدن به چنین مرتبه ای باید هیچ یک از اصول و ارزشها تحت الشعاع ملاحظه کاری و شخصیت افراد صاحب نفوذ قرار نگیرد. و البته همین عدالت امیرالمومنین بود که موجب شد کسانی که صاحب نفوذ بودند نتوانند او را تحمل کنند و در پایان هم (قتل فی محراب عبادته لشده عدله). گر چه توده های مردم از عدالت امیرالمومنین مسرور بودند اما متاسفانه به علت ضعیف بودن قدرت تحلیل مردم، افراد صاحب نفوذ بر افکار مردم اثر می گذاشتند و آنها را به انحراف و مخالفت می کشیدند.

پس مسئولیت ما اجرای عدالت در هر مقام و منصب به مقدار توان و طاقت است. باید عدالت را در هر اندازه ای که می شود اجرا کرد، به اجرا در آ‌ورد و برای رسیدن به آن، مردم باید معنای عدالت را درک کنند تا عدالت به صورت یک فرهنگ در آمده و قابل تحمل شود و همگان برای رسیدن به آن تلاش کنند.

2. علاج بیماریهای اساسی جامعه اسلامی از طریق زهد علوی

اگر چه اکثریت مردم زمان امیرالمومنین کسانی بودند که از لذتهای دنیا محروم بودند، اما امیرالمومنین همچنان بر زهد تأکید می کرد و خطابش در این تأکید بیشتر با متمکنین و ثروتمندان جامعه بود. امروز هم اکثریت مردم ما از یک سری امکانات اولیه زندگی محرومند، اما برخورداران از امتیازات دنیا، همچنان مورد خطاب کلام امام علی (ع) می باشند و کسانی که مسئولیت دولتی دارند،‌ بار مسئولیتشان بسیار سنگین تر است.

اجرای این دو سیره، مسئولیتی است که در پیش روی همه ماست.

امیرالمومنین این دو مشعل را روشن کرده است تا همه تاریخ را روشن کند و اگر کسانی سرپیچی کنند خودشان ضرر خواهند دید. چرا که: نام علی، یاد علی و درس علی در تاریخ فراموش نخواهد شد.

 

"حتما گوش کنید"در صورت عدم اجرا می توانید در اینجا کلیک بفرمایید

لینک های ویژه:

1. مولودی خوانی های حضرت علی (ع)+دانلود

2. امام علی (ع) از ولادت تا شهادت

نظرات (۷)

سلام علیکم
برادر عزیزم
خیلی متشکر از لطفتون
عید بر شما و بر خانواده محترم مبارک
سلامت باشی انشاءالله
شهید شی
پاسخ:
سلام. ممنونم. شهید شی
  • یک اخرالزمانی
  • سلام
    بسیار عالی
    میلاد باسعادت امیرالمومنین و روز پدر به همسنگر عزیز و مهربانم تبریک می گوییم 
    یا علی
    پاسخ:
    سلام. ممنونم
  • ₪نگـارنـده ₪
  • حقا که حقیقتا علی حق باشد / حق است علی ز حق که بر حق باشد
    دیدیم خطی به دفتر لم یزلی / حق با علی و علی مع الحق باشد
    پاسخ:
    سلام. احسنت.
    امام باقر (ع) می فرمایند: از ما معصومین هم هیچ کس توان انجام دادن اعمال پدرم علی (ع) را ندارد-
    خیلی عالی بود و دوباره برای خودم متاسفم که تازه این رو شنیدم-
    یا علی مدد
    پاسخ:
    سلام. اگر 20 نمی گیریم ان شاالله حداقل نمره قبولی رو در ایمان و انجام فرائض دینی بگیریم و رد نشویم
    سلام
    فرا رسیدن ١3 رجب سالروز میلاد حضرت امام علی علیه السلام را به محضر امام عصر حضرت حجة ابن الحسن عسکری علیه آلاف التحیة و السلام و عموم شیعیان همچنین شما و خانواده ی محترمتون تبریک عرض مینکنم .موفق و مؤید باشید .
    پاسخ:
    سلام. بر شماهم تبریک باد. ممنونم
    سلام بر سیدصدرای عزیز و عرض تبریک ولادت پدر همه خاکیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به حضرت ولیعصر(عج) وشیعیان و سادات و محبین ....
    با جملات اول پستت که مزیّن بود به القاب امیرالمومنین علیه اسلام و این فایل صوتی داشتم پرواز می کردم واقعا دستت درد نکنه ......
    انشاالله که از پیشگامان حرکت علوی در جامعه اسلامی باشیم.....
    این فایل صوتی رو نمیشه دانلود کرد؟خیلی باهاش حال کردم ،مخصوصا که عربی بود
    التماس دعا یا علی ولی الله


    پاسخ:
    سلام بر قاسم عزیز. خدارو شکر
    از این لینک می تونید دانلود کنید: http://bayanbox.ir/id/1643897854797850043?info
  • مصطفی روحی
  • السلام علیک یا قسیم النار و الجنه ، روحی لک الفداء و نفسی لک الوقاء
    یاعلی مدد
    پاسخ:
    یا علی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">