قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

برادر و خواهرم که در فضای سایبر می جنگی، با نیت قربه الی الله مطلب بنویس. بدانکه تو مصداق "و ما رمیت اذ رمیت..." هستی.
همسنگرم تو که از میدان مین گناه عبور میکنی، بصیرتت را بالا ببر تا مورد هجوم ترکش ها قرار نگیری.
رابطه خودت را با خدا زیاد کن، با اهل بیت علیهم السلام یکی شو و در این راه گوش به فرمان ولی امر باش و خودت را برای سربازی در رکاب امام زمان (عج) آماده کن.

"لطفا بـا ارائه نظــــــرات خود راهگشای من در بهتر شدن مطالب وبلاگ باشید."

جز 100 وبلاگ برتر در سال 92

۱۰ مطلب در تیر ۱۳۹۲ ثبت شده است

  • ۴
  • ۰

تحولات کشور مهم مصر که به قلب جهان عرب معروف است یکبار دیگر صحنه آرایش قدرت سیاسی عربی سنی منطقه را دستخوش تغییرات کرد. هر چه به صحنه تحولات و روند بهم پیوسته هفته‌های اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا نگاهی بیاندازیم متوجه پررنگ‌ تر شدن سیاست‌ های عربستان خواهیم شد. عربستان اینک پس از دوره‌ ای رکورد در تحولات دو سال اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا اینک به بازیگری موثر‌تر در سوریه و علی الخصوص مصر تبدیل شده است. به صورت اجمالی عربستان در سوریه قطر را کنار زده و اینک فرد نزدیک به این کشور ریاست مخالفان بشار اسد را برعهده دارد. در همین حال در مصر عربستان پیچیده‌ تر عمل می‌ کند که در این باره چند نکته ذیل قابل تامل می ‌باشد:

  • ۳
  • ۰

۲۳ تیر مصادف است با سالگرد شکست سخت کودتایی که دست های خائن داخلی با آموزه و همکاری دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی، در تیرماه ۷۸ درصدد اجرای آن برآمده و حادثه کوی دانشگاه را رقم زدند. به همین مناسبت به بازخوانی دلایل شکت این فتنه از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای می پردازیم.

۱۹ تیر ۷۹، در حالی‌که یک ‌سال از ۱۸ تیر ۷۸ می‌گذرد، رهبر معظم انقلاب، دولت اصلاحات و کارگزاران نظام را به حضور می‌ پذیرند.

  • ۴
  • ۰

در حالی کار دولت دهم به پایان می رسد که در انتخابات خرداد ماه بیشترین هجمه ها و انتقادات به آن وارد شد. حجم انتقادات و در برخی موارد سیاهنمایی ها به حدی بود که رهبر معظم انقلاب در دو نوبت یکبار در سالگرد ارتحال امام خمینی و یکبار در جمع مسوولان دستگاه قضا به این مسئله اشاره فرمودند. هر چند در سالگرد ارتحال امام فضای انتخاباتی  مانع از تامل برخی از نامزدها در منویات مقام معظم رهبری شد و پس از فرمایشات ایشان باز هم هجمه ها و سیاهنمایی ها از اوضاع کشور و دستاوردهای نظام ادامه یافت اما رهبر معظم انقلاب پس از فروکش نمودن هیاهوی انتخابات  از این رفتار برخی از کاندیداهای ریاست جمهوری انتقاد نموده و مغفول ماندن دستاوردها و نقاط قوت دولتهای نهم و دهم را خاطر نشان نمودند.

  • ۳
  • ۰

شاید هیچ یک از ناظران سیاسی گمان نمی کردند که مردم مصر در نخستین سالگرد حکومت اخوان، علیه آنان قیام کنند. گمان بر این بود که این روند، دست کم دو یا سه سال پس از حکومت اخوان آغاز شود، اما شتاب افکار عمومی مصر در واکنش بر ضد اخوان، همه ناظران سیاسی را شگفت زده کرد. نویسنده پایگاه خبری "میدل ایست آنلاین" در مقاله ای که امروز در این سایت خبری منتشر شد، نوشت: صرف نظر از اختلاف در زمان پیش بینی ها، مهم این است که آن چه در مصر اتفاق افتاد، کاملا قابل پیش بینی بود زیرا رهبری اخوان المسلمین از حماقت مطلق سیاسی رنج می برد و به همین سبب مرتکب اشتباهات فاحش متعددی شد که هر سیاستمدار مبتدی می توانست از آن ها اجتناب کند.

  • ۳
  • ۰

اصلا قرار نیست در این نوشته٬ به شرح ماجرای ۱۲ تیر ۱۳۶۷ بپردازیم و برایش نوحه سر دهیم. چون برای اهلش٬ ماجرای مذکور مشروح است. اما نوحه خوانی ‌مان سر جایش باقی‌ ست. نوحه‌ ای نه برای آن ۲۹۰ نفر - که به موقعش لازم است - که برای رسانه‌ های خودمان. رسانه‌ هایی که آنقدر درگیر مسائل سیاسی پیش‌ پا افتاده٬ مثل جوابیه فلان مدیر به بهمان مسئول هستند که وظیفه‌ اصلی خودشان را فراموش کرده‌اند‌....، باز هم در این مورد٬ دچار درد «مناسبت‌ گرایی» هستیم.یعنی ۱۲ تیر به ۱۲ تیر٬ یاد این حادثه‌ روشنگرانه می ‌افتیم و با چهارتا مقاله و دوتا خبر و یک مستند هول هولکی کوتاه٬ سر و ته قضیه را هم می‌ آوریم. در حالی که یادمان هست٬ بعد از مرگ مشکوک ندا آقاسلطان‌ لو در فتنه سال ۸۸ چه کار تبلیغاتی عظیمی از طرف رسانه‌ های اپوزوسیون انجام گرفت. ای‌ کاش ذره‌ای این چیزها را از دشمنان‌ مان یاد می‌ گرفتیم.

  • ۲
  • ۰

درس طولانی تاریخ به رئیس‌جمهور منتخب مردم ایران این است که شما نمی‌ توانید به آمریکایی‌ ها اعتماد کنید و آنها اهل خیانتند. به گزارش کیهان، پایگاه اینترنتی کانترپانچ در تبیین این ارزیابی خود، به مرور برخورد خیانت‌آمیز دولت آمریکا با برخی مقامات سابق ایرانی و همچنین سران سایر کشورها پرداخت و نوشت: اکنون که یک میانه‌ رو در ایران به قدرت رسیده، چه تغییری در سیاست غرب ایجاد می‌ شود؟ روحانی از حمایت هاشمی‌ رفسنجانی و محمد خاتمی دو رئیس‌ جمهور سابق برخوردار بود. آن دو در دوره ریاست‌ جمهوری خود حامی بهبود روابط با آمریکا از طریق نزدیک شدن به آمریکا در چارچوب همکاری بوده‌اند. اما هیچ یک در مقابل با هیچ نوع همکاری از سوی واشنگتن مواجه نشدند و همین منجر به احساس ناامیدی در آنان و بدبینی فزاینده نزد رهبر ارشد در این باره شد که آمریکا واقعا به بهبود روابط یا همکاری با ایران علاقمند باشد.

  • ۲
  • ۰

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در نشست امروز این مجمع، علت عدم حضورش در نشست هفتم تیر ۱۳۶۰ سران قوا در دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی را بیان کرد. در آغاز این جلسه، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سالگرد حادثه 7 تیر 1360 گفت: هدف اساسی طراحان آن واقعه از رسمیت انداختن سه قوه مجریه، قضائیه و مقننه بود که با توجه به بحث آن جلسه که درباره گران‌ فروشی بود، جمعی از اعضای هر سه قوه حضور داشتند. 

  • ۲
  • ۰

یکی از مهمترین وعده‌های تبلیغاتی حسن روحانی رئیس‌جمهور منتخب ایران پیش از انتخابات ریاست جمهوری 24 خرداد، برداشته شدن تحریم ‌های اقتصادی علیه ایران همزمان با تاکید بر حق مسلم کشورمان برای دست‌ یابی به انرژی صلح‌ آمیز هسته‌ ای بود. موضوعی که وی در نخستین کنفرانس خبری پس از پیروزی نیز بر آن تاکید و بر برداشته شدن گام ‌های عملی در این زمینه همراه با شفاف سازی در پرونده هسته ‌ای ایران تصریح کرد. که در زیر اشاره ای داریم به تمامی تحریم هایی که در دوران دولت دهم بر ایران اعمال شد:

  • ۲
  • ۰

پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ الله‌ العظمی سید علی خامنه‌ ای گلچینی از بیانات معظم‌ له را در مورد حضرت ولی‌ عصر ارواحنا له‌ الفداء و وظایف منتظران آن حضرت، منتشر کرده است.

گلچین این بیانات بدین شرح است:

  • ۳
  • ۰

از نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، "سبک زندگی" بخش اصلی و نرم‌ افزاری "تمدن نوین اسلامی" است و اکنون انقلاب اسلامی به مرحله‌ ای رسیده که باید توانمندی و نوزایی خود را در این بخش به نمایش بگذارد. اما ابعادی که تاکنون رهبر انقلاب در این زمینه معرفی کرده‌ اند محدود به الگوهای رفتار فردی و حوزه زندگی فردی نشده و حوزه‌ های رفتار اجتماعی را نیز در بر می‌‌ گیرد. رفتار کنشگران سیاسی و فعالین اجتماعی نیز از جمله مواردی است که ایشان در سخنرانی خود در جمع جوانان بجنوردی به عنوان موضوعات مطرح در حوزه سبک زندگی به آن اشاره کردند. البته آسیب‌ شناسی‌ ها و گلایه‌ های ایشان از برخی رفتار‌های خارج از چهارچوب‌ های اخلاق رسانه‌ ای سابقه‌ ای دیرینه دارد. در متن زیر  به گوشه‌ ای از بیانات ایشان درباره «حقوق افراد در رسانه‌ ها» اشاره شده است.