قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

برادر و خواهرم که در فضای سایبر می جنگی، با نیت قربه الی الله مطلب بنویس. بدانکه تو مصداق "و ما رمیت اذ رمیت..." هستی.
همسنگرم تو که از میدان مین گناه عبور میکنی، بصیرتت را بالا ببر تا مورد هجوم ترکش ها قرار نگیری.
رابطه خودت را با خدا زیاد کن، با اهل بیت علیهم السلام یکی شو و در این راه گوش به فرمان ولی امر باش و خودت را برای سربازی در رکاب امام زمان (عج) آماده کن.

"لطفا بـا ارائه نظــــــرات خود راهگشای من در بهتر شدن مطالب وبلاگ باشید."

جز 100 وبلاگ برتر در سال 92

  • ۰
  • ۰

سلام؛

میلیون ‌ها نفر از همه کشورهای جهان بعد از زیارت امیرالمومنین (ع) به قصد زیارت امام حسین (ع) در اربعین با پای پیاده از نجف به سمت کربلا حرکت میکنند.

اگر شما هم مشتاق این سفر هستید، راهنمای زیر را بخوانید تا اطلاعات کاملی در مورد این راهپیمایی معنوی بدست آورید.

این پست حاوی: 1) اطلاعات مورد نیاز در مورد مسیر 2) توصیه های حراستی و امنیتی 3) توصیه های بهداشتی 4) هزینه های مورد نیاز 5) نقشه های مور نیاز شهر نجف و کربلا و حرم های مطهر

اطلاعات ضروری:
میزان مسافت:  حدودا ۸۰ کیلومتر
تعداد ستون‌ها: ۱۴۵۲ ستون
فاصله بین هر ستون: ۵۰ متر (هر20 ستون، ۱ کیلومتر)
زمان لازم برای پیاده روی کل مسیر: ۲۰ تا ۲۵ ساعت (متوسط روزی ۷ تا ۸ ساعت)

زمان تخمینی سفر پیاده: ۲ الی ۳ روز
بهترین زمان شروع سفر: 17صفر
انتظار می‌ رود در این تاریخ سفر تمام شود: 19 صفر
مسیر با خیل جمعیت پیاده کاملا مشخص است و فقط کافی است باقی زائران را دنبال کنید:
از درب ساعت (باب الساعه) حرم حضرت علی (ع) خارج شده و پیاده روی را مستقیم از کنار خیابان امام زین العابدین (ع) یا خیابان امام جعفر صادق (ع) شروع کنید. این مسیرها را مستقیم بروید تا به بزرگراه کربلا برسید. به سمت چپ رفته، جایی که هزاران نفر بصورت پیاده به سمت کربلا در حال حرکت هستند. به آنها ملحق شوید و بعد حدود ۷۵ کیلومتر در ستون ۱۴۵۲ شما به حرم حضرت عباس علیه السلام خواهید رسید.

دستورالعمل‌های پیاده روی:

  1. پیاده روی را از طلوع آفتاب آغاز کرده و در مغرب به طور کامل توقف کنید.
  2. اولین شب را در یکی از موکب‌ ها (کمپ یا حسینیه) در حدود ستون ۵۰۰ و دومین شب را حدود ستون ۱۰۰۰ بگذرانید.
  3. مدت طولانی پیاده روی نکنید. هر زمانی لازم بود استراحت کنید.
  4. قبل از زمان نماز مغرب جایی را برای خواب بین صدها موکب (کمپ یا حسینیه) پیدا کنید. البته نیازی به نگرانی نیست چون تعداد زیادی از این موکب ‌ها وجود دارد.
  5. مراکز افراد گمشده در ستون‌ های ۷۲، ۳۳۵، ۶۰۲، ۱۱۰۳ و حرم حضرت عباس (ع) قرار دارند. هر سه کیلومتر مرکز گزارش گمشدگان تعبیه شده است.
     

چه وسایلی همراه داشته باشیم؟
لازم به ذکرست که در این سفر بایستی یک کوله پشتی بهمراه داشته باشین؛ وسایل عمومی همچون لباس، لباس گرم و وسایل شخصیتان مربوط به کل سفرست و با سفرهای دیگر شما تفاوت زیادی نمیکند اما برای سه روز پیاده رویتان وسایلی نیاز است که در زیر به آنها اشاره میشود.

  1. سعی کنید وسایل کم وزنی را با خود حمل کنید. نیازی به همراه داشتن غذا یا آب نیست چون مقدار زیادی غذا و آب در مسیر موجود است. صرفا مقداری خشکبار مانند پسته، بادام، انجیر خشک، برگه زردآلو بهمراه داشته باشید.
  2. مقداری داروی اساسی برای ۲ یا ۳ روز پیاده روی همراه داشته باشید. مانند قرص سرماخوردگی، پماد برای باز شدن عضلات پا، باند کشی برای بستن پا در صورت نیاز، و… البته تعدادی کلینیک‌ های کوچک و کمپ ‌های درمانی در طول مسیر وجود دارند.
  3. به جای همراه داشتن کیف دستی یا کیف خرید، حتما از کوله پشتی سبک استفاده کنید.
  4. برای جلوگیری از سرما خوردگی لباس‌ های مناسب به همراه داشته باشید: جوراب، دستکش، کلاه، پوشش گوش، کاپشن و غیره. البته بنابر تجربه سالهای گذشته هوا در طول روز مناسب و در شبها سرد است. لباسهای گرمتان را حتی الامکان جوری انتخاب کنید که دکمه یا زیپ داشته باشد و قابلیت کم یا زیاد کردن لباسهایتان را در طول مسیر داشته باشید.
  5. خانمها بهتر است، پارچه ای نرم مشکی مستطیل که جلوی صورت را بگیرد تهیه کرده و کش دوخته و چیزی شبیه پوشیه درست کنند تا در طول مسیر از سرما و سوختگی و گرد و غبار محافظت کند. خانمها از چادری استفاده کنند تا امکان انداختن کوله را داشته باشد. انواع چادرهای لبنانی و ملی مناسب است.
  6. کرم مناسب برای تاول و عرق سوز به همراه داشته باشید. البته اگر میدانید دچارش می‌ شوید.
  7. بد نیست یک عدد کیسه خواب نیز بهمراه داشته باشید تا در صورت مناسب و سرد بودن مکانها برای استراحت از شما در برابر خاک و سرما محافظت کند.
  8. شما میتوانید یک قرآن، دعا و زیارت جیبی و یا مداحی مورد علاقیتان به همراه داشته باشید. البته بهتر است این‌ها را درموبایل خود داشته باشید تا درحال پیاده روی گوش فرا داده یا بخوانید.
  9. کفش‌های نو و بندی را نپوشید. بهتر است یک کفش مناسب و آزاد بپوشید. این مورد خیلی خیلی مهم است. چون در طول مسیر دایما برای استراحت در موکبها ناچار به در آوردن کفش از پا هستید.
  10. پاسپورت و شارژر موبایل را حتما به همراه داشته باشید.
  11. امکان گم کردن همراهانتان در طول مسیر وجود دارد بنابراین با توجه به آنتن ندادن موبایلتان در بعضی نقاط همچنین به دلیل ترافیک بالای شبکه از همان ابتدای مسیر شماره علمی (ستون ها) را انتخاب کنید که اگر همراهانتان را گم کردید زمان رسیدن به آن علم توقف کنند. فقط حواستان باشد شماره‌های رند خیلی شلوغ است و تجمع افراد زیاد است.
  12. همه خدمات در طول مسیر مانند اسکان، نوشیدنی ها، غذاها و حتی ماساژ بصورت رایگان ارائه می‌شود. نیازی به حمل مقدار زیادی پول نیست. فقط مقداری پول عراقی همراه داشته باشید چون پول ایرانی قبول نمیکنند
  13. سرویس‌های بهداشتی فراوانی در طول مسیر قرار دارند و همینطور تعدادی از موکب‌ها نیز سرویس بهداشتی فرنگی دارند. از آنجا که آب برای شستن دستها بعد از دستشویی سرد است و بعضا مایع و آب برای شستن دستها کم است بهتر است همراه خود تعدادی دستکش یکبار مصرف داشته باشید تا برای دستشویی رفتن استفاده کنید تا اگر آب نبود یا سرد بود نگران نظافت دستتان نباشید. صابون خمیری و ژل شستشو حتما همراه داشته باشید.
  14. نیازی نیست نگران به پایان رساندن مسیر باشید. در هر جایی تصور کردید که دیگر توانایی ادامه دادن مسیر را ندارید میتوانید از صدها ون، ماشین و یا اتوبو سهایی که در مسیر هستند برای رسیدن به کربلا استفاده کنید.
  15. به طور متوسط ۹۹ درصد تمامی زنان و مردان بالای ۱۰ سال بدون هیچ مشکلی در روز سوم مسیر را به پایان می ‌رسانند
  16. از اینکه نام و آدرس هتل و یا حسینیه محل سکونت خودتان در کربلا را میدانید اطمینان حاصل کنید.
  17. اگر که میخواهید تماس تلفنی داشته باشید بهتر است این کار را قبل از طلوع آفتاب انجام دهید به این خاطر که احتمالا به دلیل ترافیک بالای شبکه در طول روز با مشکل برخواهید خورد.

 

شماره‌ های مهم:

اورژانس: ۱۰۴

افراد گمشده: ۰۷۸۰۱۳۰۰۵۶1

احکام شرعی: ۰۷۸۱۴۶۵۱۳۵۳

اداره مرکزی: ۰۷۸۰۱۰۰۴۷۵۸

 

توصیه های مهم در راهپیمایی اربعین حسینی:

حراستی و امنیتی:

  1. بخاطر ازدحام شدید مردم سعی کنید قبل از اذان صبح در نقطه صفر مرزی باشید.
  2. اخذ ویزا را به مرز موکول نکنید و حتما در شهر خود تهیه نمایید.
  3. دقت نمایید هنگام خروج از ایران و ورود به عراق مهر مربوطه در گذرنامه شما زده شود.
  4. به هیچ عنوان در کنار مقرها و مراکز نظامی توقف نکنید.
  5. در صورت بروز هرگونه حادثه سریعا محل را ترک کنید.
  6. از ارائه اطلاعات خود به دیگران خودداری کنید.
  7. در طول سفر مراقب باشید وسیله ای را در کوله پشتی شما قرار ندهند.
  8. در صورت بروز هرگونه حادثه یا حرکت مشکوک، موضوع را به مسئولان انتظامی ایرانی اطلاع دهید.
  9. از مطرح کردن مباحث سیاسی با زائران ایرانی و غیر ایرانی خودداری کنید.
  10. در هنگام عبور از سیطره ها (ایست بازرسی) و مراکز نظامی از عکس برداری و فیلمبرداری جدا خودداری کنید.
  11. در طول سفر از وجوه نقد، اشیا و وسایل همراه خود بخصوص گذرنامه حفاظت کنید، چون مفقود شدن آن مشکلات زیادی را برای شما و مسئولان ایرانی به همراه دارد.
  12. در حین راهپیمایی به گروه های پنج یا شش نفره تقسیم شوید و از پیاده روی بصورت انفرادی جدا خودداری کنید.
  13. پاسپورت و پول خود را در کیف کوچکی و در لباس زیر خود قرار دهید.
  14. در صورت مفقود شدن یا سرقت وسایل همراه خود در موکب هایی که استراحت می کنید، موضوع را به مسئول موکب و به اولین موکب ایرانی اطلاع دهید.
  15. در طول سفر و در داخل حرم های مطهر به تذکرات مامورین انتظامی و خادمان حرم ها توجه کنید.
  16. از استعمال دخانیات در داخل چادرهای موکب جدا خودداری کنید.
  17. هر نوع خوراکی و نوشیدنی را فقط از مراکز و مواکب ثابت (ساختمان) و دارای اسم و عنوان مشخص دریافت کنید.
  18. برای استراحت در موکب های طول مسیر، موکب های ایرانی را انتخاب نمایید. در مواقع اضطرار از موکب های عراقی که ثابت بوده و دارای اسم و عنوان باشد، استفاده نمایید و در صورت امکان مشخصات و نشانی آن را یادداشت و به بستگان اطلاع دهید.
  19. با توجه به ناامن بودن مسیر شهرهای کاظمین و سامرا از رفتن به این شهرها جدا خودداری کنید.

بهداشتی:

  1. استفاده از کوله پشتی برای حمل وسایلی که در اختیار دارید مناسب و راحت تر است.
  2. کوله پشتی خود را سنگین نکنید تا باعث کمر درد و کندی شما نشود.
  3. برای راهپیمایی از یک جفت کفش سبک و یک جفت دمپایی راحت استفاده کنید. برای پیاده روی صبح تا ظهر بخاطر سردی هوا از کفش استفاده کنید و از ظهر به بعد با دمپایی به مسیر ادامه دهید.
  4. سعی کنید برای پیاده روی از لباس های سبک و خنک استفاده نمایید.
  5. دو جفت جوراب تمیز و ترجیحا حوله ای داشته باشید.
  6. در صورتی که برایتان امکان دارد کیسه خواب های کوچک و کم حجم بهمراه داشته باشید.
  7. استفاده از لباس گرم برای پیاده روی در هنگام سرمای هوا توصیه می شود، توجه داشته باشید در هنگامی که احساس سرما هم نمی کنید باید بدنتان را از باد پاییزی دور نگهدارید، بهمراه داشتن لباس گرم راهکار خوبی برای پیشگیری از سرماخوردگی است. همچنین توصیه می‌شود به سبب وجود ریزگرد و مشکلات شستشوی لباس در سفر، لباس اضافی به همراه داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید. (البته با حفظ اصل اختصار و کم حجم بودن بار)
  8. از به همراه داشتن وسایلی از قبیل لپ تاپ، تبلت و هر آنچه اشیای قیمتی محسوب می شوند حتی الامکان پرهیز کنید، چون بخاطر حفظ و نگهداری، هنگام بازرسی ‌ها و تحویل به امانات و... به دردسر زیادی خواهید افتاد.
  9. اقلامی مانند حوله، مسواک، قاشق، چنگال، چاقو، ملحفه، صابون، کرم، لیوان، لیوان ساندیسی، داروهای مورد نیازتان، شارژر موبایل، مقداری پول عراقی، نخ و سوزن را حتما بهمراه داشته باشید.
  10. توصیه می گردد یک سیم کارت عراقی "آسیاسل" برای تماس های خود تهیه نمایید و یا بنا به هر دلیل استفاده از سیم کارت ایرانی برای شما اولویت دارد حتی الامکان از سیم‌کارت های اعتباری استفاده کنید.
  11. در راهپیمایی استفاده از شال کمر برای گرم نگهداشتن کمر مفید است و سفت بستن آن توصیه نمی شود.
  12. گرم نگه داشتن سر به شکل گذاشتن کلاه و بستن سر با چفیه یا دستار، مخصوصاً موقع خواب توصیه می شود
  13. شستن مرتب دست ها به تنهایی مهمترین گام در پیشگیری از انواع بیماریهاست.
  14. جهت پیشگیری از تاول پا، استفاده از کفش مناسب، پوشیدن جوراب حوله ای و شستشوی مرتب پا با آب سرد یا ولرم و سپس خشک کردن کامل آن توصیه می شود.
  15. توصیه می شود خانم ها، براى جلوگیرى از سوختن صورت در گرما و سرما از پوشیه استفاده نمایند.
  16. استحمام با آب گرم قبل از خواب برای رفع یا پیشگیری از گرفتگی عضلات بسیار مفید می باشد.
  17. غرغره و استنشاق آب نمک جهت پیشگیری از سرماخوردگی و گلو درد مفید است.
  18. هر روز صبح حداقل یک قاشق مربی خوری عسل میل کرده و در کنار وعده های نهار و شام، پیاز آن منطقه را میل نمایید.
  19. جهت پیشگیری از عرق سوز شدن و التهابات پوستی ناشی از تعریق زیاد، لباس زیر مناسب و گشاد و با الیاف نخی تن کنید.
  20. برای درمان سریع اسهال یک قاشق مرباخوری اسفند را غورت دهید. برای کودکان که غورت دادن اسفند برایشان سخت است اسفند را در یک استکان آب جوش بریزید تا لعاب دهد و بعد از صاف کردن بخورند. البته می توانید آنرا با کمی عسل نیز شیرین کنید.
  21. میل کردن دمکرده گلپر برای رفع سریع حالت تهوع توصیه می شود.
  22. برای افرادی که درد مفاصل دارند، چرب کردن مفاصل و ساق پای خود با روغن گرم مانند روغن زیتون و قراردادن مشما روی آن توصیه می شود.

 

هزینه های سفر اربعین:

این هزینه ها شامل هزینه های ضروری، غیرضروری و احتیاطی اند.

(توجه: مبدأ سفر را تهران انتخاب کرده ایم و همه مبالغ را به تومان و تقریبی در نظر گرفته ایم)

 

الف: ایاب و ذهاب:

هزینه تهران تا مرز: 50/000

هزینه مرز تا نجف: 60/000 الی 80/000

هزینه کربلا تا مرز: 60/000 الی 80/000

هزینه مرز تا تهران: 60/000

هزینه پرواز هوایی به نجف: 700/000 الی 900/000

هزینه پرواز هوایی به تهران: 700/000 الی 900/000

 

ب: گذرنامه، ویزا و عوارض:

  1. گذرنامه: (حدودا یک هفته طول می کشد)

 حساب گذرنامه: 75/000
 ثبت گذرنامه: 17/000

پوشه: 6/500
 حساب شهرداری: 37/500

  1. ویزا

 اگر برای ویزا از طریق کارگزاری های حج اقدام شود: ۴۳ دلار؛ حدودا 150/000

اگر در فرودگاه نجف بروید (با ثابت ماندن شرایط فعلی): ۱ دلار؛ حدودا 3/500

  1.  عوارض

می بایست 12/500 به حساب ۲۱۱۰۱۰۰۲۵۰۰۰۹ بانک ملی واریز نمایید ورسید آن را به مرز ببرید. (یا در مرز پرداخت کنید که البته پرداخت در مرز به علت ازدحام جمعیت به هیچ وجه توصیه نمی شود).

ضمنا اگر هوایی سفر می کنید باید 37/500  تومان برای عوارض پرداخت کنید.

 

هزینه های احتیاطی:

مناسب است زائرین محترم مبلغی حدود 300/000 یا بالاتر (ریال ایران) و مبلغی حدود 100/000 یا بالاتر (دینار یا دلار) به همراه داشته باشند. که اگر در مرز یا شهرهای عراق یکی دو روز ماندند به مشکل برنخورند. (به این علت که بعد از روز اربعین هرگونه خدمتی که دریافت کنید باید وجه آنرا پرداخت نمایید)

 

خرید لوازم مورد نیاز برای سفر (در صورت نداشتن)

کیسه خواب و

خشکبار و

کفش مناسب و لباس گرم و

مجموع هزینه های ضروری و احتیاطی حدود 500/000 می شود. که اگر هر کدام از هزینه ها (مثل گذرنامه یا وسیله نقلیه شخصی برای رفتن تا مرز و…) را از قبل داشته باشید از میزان این هزینه کم می شود.

 

نکته بسیار مهم: این هزینه ها با توجه به تجربه سال گذشته نوشته شده است و به هر علتی ممکن است هزینه ها تغییر کند. مثلا عراق هزینه ویزا را تغییر دهد و یا به علت ازدحام جمعیت و افزایش تقاضا هزینه ایاب و ذهاب به مرز تفاوت کند.

 

نقشه های مورد نیاز:

توصیه می شود نقشه ها را در موبایل خود نگه دارید تا موقع لزوم مورد استفاده گردد.

1. نقشه و راهنمای حرم حضرت امیرالمومنین علی (ع)

2. نقشه و راهنمای مسجد کوفه

3. نقشه و راهنمای مسیر پیاده روی از نجف به کربلا

4. نقشه و راهنمای اماکن و موکب ها در مسیر پیاده روی نجف به کربلا

5. موقعیت موکب های ایرانی، درمانگاه ها، درمان جاده ای و  ایست بازرسی طبق شماره ستون ها

6. نقشه و راهنمای حرم حضرت امام حسین (ع)

7. نقشه و راهنمای حرم حضرت عباس (ع)

8. نقشه و راهنمای اماکن مناطق چهارکانه کربلا

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">