قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

برادر و خواهرم که در فضای سایبر می جنگی، با نیت قربه الی الله مطلب بنویس. بدانکه تو مصداق "و ما رمیت اذ رمیت..." هستی.
همسنگرم تو که از میدان مین گناه عبور میکنی، بصیرتت را بالا ببر تا مورد هجوم ترکش ها قرار نگیری.
رابطه خودت را با خدا زیاد کن، با اهل بیت علیهم السلام یکی شو و در این راه گوش به فرمان ولی امر باش و خودت را برای سربازی در رکاب امام زمان (عج) آماده کن.

"لطفا بـا ارائه نظــــــرات خود راهگشای من در بهتر شدن مطالب وبلاگ باشید."

جز 100 وبلاگ برتر در سال 92

سلام

در زیر کتابها و سایت هایی برای خرید یا دانلود رایگان معرفی کرده ام. که مطالعه آنها خالی از لطف نیست.

اگر کتاب یا سایتی مدنظر شماست می توانید در نظرات گفتگو اطلاع رسانی کنید تا در این بخش قرار گیرد.

از همکاری شما ممنونم.

 

  •  کتابها

1. انسان ۲۵۰ ساله

کتاب انسان ۲۵۰ ساله، مجموعه ای از بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی- مبارزاتی ائمه علیهم السلام است. مقام معظم رهبری بر این عقیده اند که همه ائمه یک هدف را اتخاذ کردند و آن هدف چیزی جز تشکیل حکومت اسلامی نبوده است. این کتاب که توسط مرکز صهبا گردآوری و تنظیم یافته است در 17 فصل و مقدمه در فهرست تفصیلی تنظیم شده و برخی از مهم ترین مباحث آن عبارت ‌است از: مروری گذرا بر زندگانی سیاسی پیامبر اسلام (ص) که توجه به وقایع این دوران به عنوان آینه‌ تمام نما از تمامی زندگانی ائمه (ع) و میزان و ملاکی برای شناخت حرکت و جریان اصیل اسلام طی 250 سال بعد، ضروری است. در سایر فصول به مباحث فلسفه‌ امامت و حوادث و رخ دادهای دوره‌ امام علی (ع)، حضرت فاطمه زهرا (س)، امام حسن مجتبی (ع)، امام حسین (ع)، حضرت زینب کبر ی(س) و سائر امامان شیعه اثنا عشری تا حضرت مهدی (عج) پرداخته شده و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.

 

2. مفاتیح‌الحیاة

کتاب مفاتیح‌الحیاة نوشته آیت‌الله جوادی آملی است

مفاتیح الحیات را جلد دوم مفاتیح الجنان می نامند، از نظر آیت الله جوادی آملی تفاوت این کتاب و مفاتیح الجنان در این است که این کتاب جهت حرکت انسان در راه حق و با چراغ حق و در منظر خداست. مفاتیح الحیات 5 بخش دارد: بخش اول، تعامل انسان با خود می باشد. بخش دوم، تعامل انسان با همنوعان است. بخش سوم، تعامل مردم و نظام اسلامی است. بخش چهارم کتاب مفاتیح الحیات ، تعامل انسان با حیوان است. و بخش پنجم، در مورد تعامل انسان با محیط زیست است. بخش خاتمه مفاتیح الحیات شامل کارها در روزهای ماه قمری ، سنت ها و... است.

 

2. نورالدین پسر ایران

نورالدین پسر ایران کتاب خاطرات سید نورالدین عافی است؛ پسری شانزده ساله از اهالی روستای خنجان در حوالی تبریز در آذربایجان شرقی که مانند دیگر رزمنده‌های نوجوان ایران با تلاش و زحمت فراوان رضایت والدین و مسئولین را برای اعزام به مناطق عملیاتی جلب کرد و از دی ماه ۱۳۵۹ -یعنی تنها سه ماه پس از آغاز جنگ تحمیلی- به جبهه‌های نبرد با متجاوزان رفت. او حضور در گردان‌های خط‌‌شکن لشکر ۳۱ عاشورا را به عنوان نیروی آزاد، غواص و فرمانده دسته و در جبهه‌های مختلف تجربه کرده و بارها مجروح شده است. نورالدین نزدیک به هشتاد ماه از دوران جنگ تحمیلی را علیرغم جراحات سنگین و شهادت برادر کوچک‌ترش سید صادق -در برابر چشمانش- در جبهه ماند و در عملیات‌های متعددی حضور داشت و جانباز هفتاد درصد دفاع مقدس است.

 

3. دا

دا نام کتاب روایت خاطرات سیده زهرا حسینی است که در مورد جنگ ایران و عراق و به اهتمام سیده اعظم حسینی نگاشته شده و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده‌ است. ایشان اصالتا اهل روستای بردی از توابع شهر پهله واقع در استان ایلام میباشند به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این کتاب مهم ترین و تأثیرگذارترین کتاب در زمینهٔ خاطره‌ نگاری جنگ هشت سالهٔ ایران و عراق محسوب می‌شود. این کتاب اواخر شهریور ۱۳۸۷ برای نخستین بار منتشر شده و رونمایی از این کتاب ششم آبان‌ماه ۸۷ انجام شد. این کتاب در حال حاضر در حال ترجمه به سه زبان انگلیسی، اردو و ترکی استانبولی است.

 

4. پایی که جا ماند

عراقی ها او را به‌ عنوان پیک شهید سردار علی هاشمی معرفی کرده بودند و این یعنی آغاز شکنجه های دردآور برای به‌دست آوردن اطلاعات؛ آن هم روی نوجوان ۱۶ ساله ای که یک پایش هم قطع شده بود. بعد او یک ماه در بیمارستان بستری کردند تا حالش بهتر شود و سپس به پادگان صلاح‌الدین بردند، محلی که در آن حدود ۲۲ هزار اسیر مفقود الاثر ایرانی که نام‌شان در فهرست صلیب سرخ ثبت نشده بود، به‌صورت مخفیانه نگهداری می شدند.

در این پادگان که در ۱۵ کیلومتری تکریت قرار داشت، از یک اردوگاه ۴۵۰۰ نفری، ۳۲۰ نفر به شهادت رسیدند که عراق پس از آزادی اسرا، هرگز نپذیرفت که این افراد در گروه اسرای ایرانی قرار داشتند.

 

5. خاطرات عزت شاهی

عزت‌الله شاهی یا عزت‌الله مطهری (متولد ۱۳۲۵) از مخالفین حکومت پهلوی که به ۱۵ سال حبس محکوم می‌شود و بعد از سال‌ها شکنجه و اسارت، در سال ۱۳۵۷ آزاد می‌شود. او در سال ۱۳۶۳ نام خانوادگی خود را به مطهری تغییر داد. عزت الله مطهری که به عزت شاهی معروف است از آن جمله مبارزان انقلابی بوده که خواندن شکنجه هایی که در کمیته مشترک شده است، مو را بر تن آدم سیخ می‌کند. اما نشان دادن سفاکی و شقاوت ساواکی ها همه حسن این کتاب نیست. نکته مهمی که در این کتاب وجود دارد و در خلال خاطره ها به چشم می‌خورد، اطلاعات دقیقی است که از سازمان‌های مبارز قبل از انقلاب داده می‌شود. ارتباط عزت شاهی با سازمان‌های مبارز به‌ویژه سازمان مجاهدین خلق (منافقین) و حشر و نشر او با طیف‌های مختلفی از مبارزان مخصوصا در دوره زندان موجب شده است تا اطلاعات ناب و دسته اولی در کتاب دیده شود.

 

6. روشنای علم

اثر حاضر شامل بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مقوله علم، تولید علم، تحقیق و پژوهش از ابتدای رهبری ایشان است که با همکاری جمعی از طلاب و محققان حوزه علمیه قم و در سه سال کار مستمر به ثمر رسیده است؛ بدون تردید افزون بر پاسخ‌گویی به سؤالات مذکور و تبیین موضوعات مختلف مربوط به علم و تولید علم، به عنوان یک منبع و مرجع علمی تأثیرگذار و هماهنگ کننده علوم و مراکز علمی در فضای رو به پیشرفت علم و دانش جامعه اسلامی ایران می‌تواند ایفای نقش کند.

 

 

 

7. درس‌های پیامبر اعظم (ص)

این کتاب گزیده ای از بیانات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شخصیت، ویژگی‌ها و بعثت نبی مکرم اسلام (ص) است که از سال ۸۶ تا شهریور سال ۹۱ ، از میان مطالب مرتبط با زندگی و شخصیت آن حضرت، درس های زندگی و بعثت پیامبر که مورد نیاز همه انسانها و جوامع انسانی در طول تاریخ و به ویژه دوران معاصر است انتخاب شده است.

 

 

 

8. دغدغه‌های فرهنگی

کتاب دغدغه‌های فرهنگی شرح مزجی یکی از بیانات محوری آیت الله خامنه‌ای در سال ۱۳۷۳ است. شرح مزجی را طلبه‌ها خوب بلدند. یعنی ترکیب کردن شرح و متن به گونه‌ای که به صورت متن واحد درآید. باید زیر برخی خطوطشان خط کشید. باید نشست و در مورد برخی تکه‌هایشان مدت‌ها فکر کرد و تأمل کرد و گفت‌وگو کرد. باید از برخی نکاتشان سوی مقصد را یافت و از قِبل برخی تذکرات، به جست‌وجوی راه مقصد برخاست. از آن دست کتاب‌هایی‌ست که باید در فهرست «کتاب‌های قابل هدیه‌دادن به دیگران» قرار دادشان. «دغدغه‌های فرهنگی»، این‌چنین کتابی است.

 

 

9. نامیرا

نامیرا داستانی شخصیت‌محور است؛ رمانی با خرده‌روایت‌هایی از تغییر روش، هدف، آرزو و عاقبت آدم‌ها. این روزگار است که آدم‌ها را در محک انتخاب شدن و انتخاب کردن می‌گذارد و نویسنده‌ی نامیرا فقط تصویرساز صادق این رویدادهاست. نویسنده‌ی کتاب را به سبک رمان‌های کلاسیک با شروعی آرام آغاز می‌کند، تصویرسازی می‌کند، شخصیت‌ها را یک به یک وارد داستان می‌کند، آن‌ها را معرفی می‌کند و با داستان پیش می‌برد. «نامیرا» اسیر اختلاف روایت‌های تاریخی نشده و البته از عقبه‌ی تحقیقی درستی بهره برده است. نامیرا یک مشخصه‌ی بارز دارد. نامیرا یک دوره‌ی فتنه‌شناسی است برای کسانی که در پی حق هستند و می‌خواهند بدانند که حق و باطل چگونه جابه‌جا می‌شوند. که حتی «عبدالله بن‌عمیر» با آن همه سابقه در جهاد با کفار تردید می‌کند که چرا پسر پیامبر به مقابله با یزید برخاسته است؟

 

 

  • سایت ها

 

*. دانلود آثار امام خامنه ای (حفظة الله)

1. مرکز دانلود اسلامی

2. دانلود آثار آیت الله میلانی

3. دانلود آثار شهید والامقام بهشتی

4. دانلود کتاب های استاد صفایی حائری

5. دانلود تمامی آثار شهید والامقام مطهری

6. مجموعه آثار استاد سید هادی خسروشاهی

7. دانلود برخی آثار انتشارات آستان قدس رضوی

8. دانلود لیست 26 کتاب جریان شناسی (دیدبان)

7. گروه فرهنگی المیزان (دانلود 51 جلد کتاب نفیس)