در کتاب مفاتیح نوین آمده است: مراسمى در نوروز میان مردم معمول است و به شکل سنت ملى در میان ایرانیان درآمده که قسمت قابل ملاحظهاى از آن، از اموری است که اسلام بر آن مهر تأکید نهاده است.
مرحوم علامه مجلسى در کتاب زادالمعاد مىگوید: به سندهاى معتبر از معلى بن خنیس نقل شده است که در روز نوروز به محضر امام صادق علیهالسلام شرفیاب شدم. حضرت به من فرمود: آیا این روز را مىشناسى؟ گفتم: فدایت شوم این روزى است که ایرانیان آن را بزرگ مىشمارند، و در این روز براى یکدیگر هدایا مىفرستند. امام علیهالسلام فرمود: این تعظیم و بزرگداشت، به سبب امورى است که از قدیم بوده است که اکنون تفسیر و شرح آن را براى تو بازگو مىکنم.
سپس امام علیهالسلام به طور مشروح این امور را ذکر کرد: از جمله فرمود: نوروز، روزى است که خداوند متعال، در آن روز، از ارواح بندگانش پیمان گرفت که او را به یگانگى بپرستند و براى او شریکى قرار ندهند، و به پیغمبران و امامان معصوم علیهمالسلام ایمان آورند.
نوروز ، روزى است که طوفان حضرت نوح علیهالسلام فرونشست و کشتى آن حضرت بر کوه جودى قرار گرفت.
نوروز، روزى است که رسول خدا صلى الله علیه و آله بتهاى کافران قریش را در مکه شکست و پیش از آن حضرت ابراهیم علیهالسلام نیز، در این روز بتهاى کافران را درهم شکست.
در این روز، رسول خدا صلى الله علیه و آله به اصحاب خود امر کرد که با على علیهالسلام به عنوان امیرمؤمنان بیعت کنند (اشاره به این است که روز عید غدیر مصادف با ایام نوروز بوده است).
نوروز، روزى است که قائم آل محمّد علیهالسلام ظاهر خواهد شد.
آنگاه فرمود: هیچ روز نوروزى نیست مگر آن که ما در آن روز انتظار فرج مىکشیم، زیرا از روزهاى ما و شیعیان ما است. آن روز را، مردم عجم حفظ کردند و حرمت آن را نگه داشتند، ولى شما مردم عرب آن را ضایع ساختید. (آنگاه امام اعمالى را براى این روز بیان فرمودند که ذکر خواهد شد).
ولى چون شخص «معلّى بن خنیس» از نظر علماى رجال زیر سؤال است تکیه بر این روایت آسان نیست.
اما با توجه به اینکه عید نوروز یک عید طبیعى در جهان آفرینش است، فصل زمستان پایان مىگیرد، بهار همراه با حیات طبیعت به فرمان خدا شروع مىشود، شکوفهها و برگها و گلها بر شاخسار درختان آشکار مىگردد و نشاط و جنبش و حرکت در تمام عالم حیات آغاز مىشود، همگام و همراه شدن با این پدیده عالم آفرینش، همگامى با سنتهاى الهى است.
نکته قابل توجه این که مراسمى در نوروز میان مردم معمول است و به شکل سنت ملى در میان ایرانیان و کشورهاى دیگرى درآمده که قسمت قابل ملاحظهاى از آن، در شمار امورى است که اسلام بر آن، (به صورت کلى) تأکید نهاده است. مانند: نظافت، خانه تکانى، کمک به ارحام و بستگان و افراد نیازمند و آبرومند براى تهیه لباس و وسایل اولیه زندگى که در سالهاى اخیر در کشور ما ایران به صورت سنت هفته نیکوکارى درآمده است و بسیار پرثمر و مفید است. دید و بازدید و صله رحم و ملاقات دوستان و رفع کدورتها و بیرون ریختن غم و اندوهها از دل و آماده شدن براى فعالیتهاى مختلف ثمربخش در سال نو، و مانند اینها، این امور و مانند آن جنبههاى مثبت مراسم نوروزى است.
ولى گاه پارهاى از آداب و رسوم شرک آلود، یا گناه آلود دیده مىشود که افراد با ایمان و خردمند باید آنها را ترک گویند، مانند آتش افروختن در شب چهارشنبه آخر سال (به نام چهارشنبه سورى) و دست زدن به کارهاى خطرناکى که همه سال ضایعههاى زیادى براى جوانان و نوجوانان به بار مىآورد و امثال آن.
در مجموع، عید نوروز و مراسم آن، هم به خاطر بعضى روایات و هم به خاطر آثار مثبتى که دارد، نباید حذف شود، ولى باید بعضى از مراسم منفى و ناپسند آن را کنار گذاشت. این است روش اولوالالباب و صاحبان اندیشه!
اعمال عید نوروز
مرحوم علامه مجلسى در کتاب زادالمعاد آورده است که امام صادق علیهالسلام براى نوروز، اعمالى را به معلى بن خنیس آموخت و به او فرمود:
چون روز نوروز شود، غسل کن و بهترین لباسهاى خود را بپوش و خود را کاملا خوشبو کن (و اگر توانستى) آن روز را روزه بدار و پس از نمازهاى ظهر و عصر و انجام نافلههاى آن، چهار رکعت نماز بخوان (هر دو رکعت به یک سلام) و در رکعت اول بعد از سوره حمد، ده مرتبه سوره إنا أنزلناه را بخوان و در رکعت دوم بعد از سوره حمد 10 مرتبه سوره قل یا أیها الکافرون را در رکعت سوم بعد از سوره حمد ده مرتبه سوره قل هو الله را بخوان و در رکعت چهارم بعد از سوره حمد، 10 مرتبه سورههاى قُل أعوذ بِرَبِّ الْفَلَق و قُل أعُوذ بِرَبِّ النّاس را بخوان. بعد از نماز به سجده شکر برو، و این دعا را بخوان:
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد الاْوْصِیآءِ الْمَرْضِیِّینَ، وَعَلى جَمِیعِ، اَنْبِیآئِکَ وَرُسُلِکَ بِاَفْضَلِ صَلَواتِکَ، وَبارِکْ عَلَیْهِمْ بِاَفْضَلِ بَرَکاتِکَ، وَصَلِّ عَلى اَرْواحِهِمْ وَاَجْسادِهِمْ، اَللّـهُمَّ بارِکْ عَلى مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد، وَبارِکْ لَنا فى یَوْمِنا هذَا، اَلَّذى فَضَّلْتَهُ وَکَرَّمْتَهُ وَشَرَّفْتَهُ وَعَظَّمْتَ خَطَرَهُ، اَللّـهُمَّ بارِکْ لى فیـما اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَىَّ، حَتّى لا اَشْکُرَ اَحَداً غَیْرَکَ، وَوَسِّعْ عَلَىَّ فى رِزْقِى یا ذَا الْجَلالِ وَالاْکْرامِ، اَللّهُمَّ ما غابَ عَنّى فَلا یَغیبَنَّ عَنّى عَوْنُکَ وَحِفْظُکَ، وَما فَقَدْتُ مِنْ شَىْء، فَلا تُفْقِدْنِى عَوْنَکَ عَلَیْهِ، حَتّى لا اَتَکَلَّفَ ما لا اَحْتاجُ اِلَیْهِ، یا ذَاالْجَلالِ وَالاْکْرامِ
خدایا درود فرست بر محمّد و آل محمّد آن اوصیاى پسندیده و بر همه، پیمبران و رسولانت به بهترین درودها و برکت ده بر ایشان به بهترین برکتهایت، و درود فرست بر ارواح و اجسادشان خدایا برکت ده بر محمّد و آل محمّد، و برکت ده به ما در این روز که آن را برترى داده و گرامیش کرده و شرافتش دادى و مقامش را بزرگ کردى، خدایا برکت ده به من در آنچه به من تفضل کردهاى تا که هیچ کس را جز تو سپاس نگذارم و روزیم را وسیع گردان اى صاحب جلالت و بزرگوارى، خدایا هر چه از من پنهان شده مبادا کمک و نگهدارى تو از من پنهان شود و هر چه را گم کردهام مبادا یارى خویش را بر آن از من گم کنى تا خود را به زحمت نیندازم درباره آنچه را بدان نیازمند نیستم اى صاحب جلالت و بزرگوارى.
دعای تحویل سال
همچنین در برخى از کتب وارد شده است که در وقت تحویل سال این دعا را که مضمون خوب و سازندهاى دارد، بخوانند:
یا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الاْبْصارِ، یا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهارِ، یا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَالاْحْوالِ، حَوِّلْ حالَنا إلى اَحْسَنِ الْحالِ
اى کسى که تحوّل دلها و گردش چشمها در دست توست. اى تدبیر کننده شب و روز و اى تغییر دهنده سال و حال، حال ما را به بهترین حال، تغییر ده!
مرحوم علامه مجلسى مىافزاید: بعضى روایت کردهاند که این دعا را نیز، در روز نوروز، به عدد ایام سال بخواند:
اَللّهُمَّ هذِهِ سَنَةٌ جَدیدَةٌ، و اَنْتَ مَلِکُ قَدیم، اَسْألُکَ خَیْرَها وَ خَیْرَ ما فیها، وَ أَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّها وَ شَرِّ ما فیها، وَ اَسْتَکْفیکَ مَؤُونَتَها وَ شُغْلَها، یا ذَاالْجَلالِ وَ الاْکْرامِ
خداوندا این سال نوى است و تو سلطان همیشگی و ازلی هستی. از تو خیر آن و خیر آنچه در آن است را مىخواهم و به تو از شر آن و شر آنچه در آن است، پناه مىبرم و حل مشکلات آن را از تو مىخواهم اى ذوالجلال و الاکرام.
البته اگر نتواند به این مقدار بخواند به هر مقدار که بتواند به قصد قربت مطلقه بخواند، خوب است.
همچنین مىتوان دعایى که در اول ماه رمضان نقل شده است را، در اول سال شمسى به قصد قربت مطلقه خواند.
منبع: رجا نیوز
- ۹۱/۱۲/۳۰