قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

جریان شناسی، بررسی و تحلیل اندیشه های سیاسی

قلمـــدان

برادر و خواهرم که در فضای سایبر می جنگی، با نیت قربه الی الله مطلب بنویس. بدانکه تو مصداق "و ما رمیت اذ رمیت..." هستی.
همسنگرم تو که از میدان مین گناه عبور میکنی، بصیرتت را بالا ببر تا مورد هجوم ترکش ها قرار نگیری.
رابطه خودت را با خدا زیاد کن، با اهل بیت علیهم السلام یکی شو و در این راه گوش به فرمان ولی امر باش و خودت را برای سربازی در رکاب امام زمان (عج) آماده کن.

"لطفا بـا ارائه نظــــــرات خود راهگشای من در بهتر شدن مطالب وبلاگ باشید."

جز 100 وبلاگ برتر در سال 92

  • ۲
  • ۰

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی از آغاز زعامت خود همواره نامزدهای پیروز در انتخابات ریاست‌جمهوری را توصیه به رعایت قانون می‌کردند و در عین حال از دولت‌‌های منتخب مردم نیز حمایت می‌کردند. گزیده‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به نامزدهای پیروز در انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر می‌شود.

  • خطاب به دولت اول هاشمی: رعایت انصاف و عدالت در همه امور جامعه ضروری است.

مقام معظم رهبری در شهریور 68 خطاب به دولت هاشمی رفسنجانی فرمودند: مردم باید از مسؤلین خود در حد اعلی حمایت کرده و آنان را امین و وکیل خود بدانند. هیأت وزیران را، رئیس جمهوری که منتخب میلیون ها انسان است معرفی کرده و نمایندگان مجلس که وکلای مردم هستند بر آنها صحه گذارده اند. لذا مردم باید از وزراء که در حقیقت وکیلان مردمند حداکثر دفاع و حمایت را به عمل آورند.

مقام معظم رهبری همچنین به آقای هاشمی رفسنجانی فرمودند: رعایت انصاف و عدالت در همه امور جامعه و لغو امیتازات بی دلیل در جهت استقرار عدل حقیقی اسلامی ضروری است.

 

  • خطاب به دولت دوم هاشمی: به‌ مناطق‌ محروم‌ و محرومیت​های‌ به جای‌ مانده‌ در تمامی‌ سطوح‌ توجه شود.

بعد از پایان دولت اول هاشمی رفسنجانی، در انتخابات سال72 نیز مردم وی را به عنوان رئیس‌جمهور ششم جمهوری اسلامی ایران برگزیدند، رهبر معظم انقلاب اسلامی در 3 شهریور سال72 به دولت هاشمی رفسنجانی توصیه کردند: وظیفه‌ مهم‌ دولت‌ اشاعه‌ فکر الهی‌ و استوار کردن‌ حیات‌ طیبه‌ و خدمت‌ به‌ مردم‌ است. در مسئولیت‌ جدید عمده‌ تکیه‌ خود را برروی‌ افراد معتقد، مومن‌ و متخصص‌ قرار دهید و در گزینش‌ همکاران‌ دقت‌ کافی‌ داشته‌ باشید و اطمینان‌ کنید که‌ اگر در انتخاب‌ همکاران‌ خود صحیح‌ عمل‌ کردید در رسیدگی‌ به‌ امور مردم‌ موفق‌ خواهید بود. مقام معظم رهبری همچنین به دولت توصیه کردند: مراوده‌ با دیگران‌ در حدود و ثغور سیاستهای‌ مشخص‌ شده‌ کشور خوب‌ و لازم‌ است‌. ولی‌ اساس‌ کار نظام‌ جمهوری‌ اسلامی‌ تأمین‌ عدالت‌ اجتماعی‌ است‌.

رسیدگی‌ به‌ مناطق‌ محروم‌ و محرومیت​های‌ به جای‌ مانده‌ از گذشته‌ باید در تمامی‌ سطوح‌ مورد توجه‌ قرار گیرد. همکاری‌ صمیمانه‌ دولت‌ جدید با سایر قوای‌ کشور اهمیت دارد.

 

  • توقع از رئیس‌جمهور هفتم برای خدمتگذاری به دین و دنیای مردم

مقام معظم رهبری هنگام رای دادن در انتخابات ریاست‌جمهور هفتم در پاسخ به این سوال که توقّعتان از آقاى رئیس‌جمهور، براى آینده کشورمان چیست؟ می‌فرمایند: ما از کسى که به عنوان رئیس جمهور انتخاب مى شود، انتظار داریم که خود را خدمتگزار مردم بداند و آنچه را براى دین و دنیاى این مردم مورد نیاز است، در محدوده اختیارات قانونى خود، با همه وجود انجام دهد.

 

  • خطاب به دولت خاتمی: آنهایى که مخلص دولت هم نیستند باید امنیت داشته باشند.

بعد از دولت هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی به عنوان رئیس جمهور هفتم جمهوری اسلامی ایران با رای مردم انتخاب شد، مقام معظم رهبری در دوم شهریور 76 خطاب به دولت اول خاتمی فرمودند: هر انسان عاقلى و هرمجموعه‏اى باید بگردد لشکریان با اخلاص و با صدق خودش را جستجو کند. آنهایى که مخلص دولت هم نیستند باید امنیت داشته باشند. آنهایى که با دولت روابط چندان صمیمانه‏اى ندارند بایستى امکان کار و تلاش داشته باشند. شکّى نیست که خدمات شما متعلّق به همه است؛ یکى از شعارهاى بسیار خوبِ جناب آقاى خاتمى که من از اوّلى که آن را از ایشان شنیدم واقعاً خدا را شکر کردم مسأله «قانونگرایى» بود. این حرف خیلى خوبى است و خوشبختانه این را شما بارها تکرار کرده‏اید. تا لحظه آخر به این شعار تمسّک کنید و بدانید که قانونگرایى کار سختى هم هست اما با وجود سختی​هایش در کوتاه مدّت و بلند مدّت فوایدش از بى‏قانونى بهتر است. شما آقایان حیل قانون را هم منع کنید و جلوش را بگیرید؛  عزیزان من زمان را قدر بدانید. شما الان چهار سال وقت دارید. این چهار سال مثل طَرفةالعینى خواهد گذشت.

 

  • خطاب به دولت دوم خاتمی: دولت کریمه، دولتى است که اعتقاد راسخ به قانون اساسى دارد.

در انتخابات ریاست‌ جمهوری سال80، مقام معظم رهبری در 5 شهریور همان سال خطاب به دولت خاتمی تاکید کردند: مسؤولیت بنده که روشن است چقدر سنگین است؛ مسؤولیت شما آقایان وزرا و معاونان رئیس جمهور هم بسیار سنگین است. اگر کار شما قوى باشد، مملکت را پیش خواهد برد و مردم را نسبت به نظام خوشبین خواهد کرد؛ اما اگر کار شما خداى نکرده ضعیف یا معیوب باشد، براى مردم دردسر و مشکل ایجاد خواهد کرد و آنها را به نظام بدبین مى‌کند. بنابراین بیش از آنچه که یک وزیر یا حتّى مجموعه هیأت وزیران، مورد محاکمه و مطالبه مردم قرار گیرد، اصل نظام به چالش کشیده مى‌شود.

مقام معظم رهبری در ادامه فرمودند: دولت​هاى گذشته و وزرایى که قبل از شما بودند، نقاط قوّت و ضعفى داشتند. نقاط قوّت و ضعف آنها را به‌درستى پیدا کنید و بنا را بر افزودن بر قوّت​ها و کاستن از ضعف​ها بگذارید؛ به شرطى که در شناخت نقاط قوّت و ضعف، اشتباه پیش نیاید. شما هم دولت عزیز و دولت انقلابید؛ اما حقیقت قضیه این است که دولت کریمه شرایطى دارد. دولت کریمه، دولتى است که عزیز و سربلند و داراى اعتقاد راسخ به آن راهى است که قانون اساسى و وظایف و سیاست‌هاى نظام در مقابل او گذاشته است.

کارى کنید که وقتى دوره چهار ساله دولت دوم آقاى خاتمى تمام شد، دولت بیاید بگوید که من نسبت اشتغال را از این مقدار به این مقدار آورده‌ام؛ مثلاً نسبت بیکارى را از سیزده درصد به شش درصد آورده‌ام؛ یعنى بتواند این آمار را قرص و محکم به مردم ارائه دهد. این کار در تاریخ ثبت خواهد شد و از آن کارهاى ماندگار خواهد بود.

نصیحت من به شما، پاسخگو بودن است. پاسخگو بودن در مقابل مجلس و قانون، یک روال معمولى دارد. من مى‌خواهم از این یک قدم بالاتر بروم؛ مى‌خواهم بگویم هر کارى مى‌کنید، باید طورى باشد که براى آن استدلال و توجیه قانع‌کننده‌اى داشته باشید»؛ «نصیحت دیگرم بر پرهیز از تشنّج سیاسى است. گاهى بعضى از اعضاى دولت یک کلمه حرف مى‌زنند یا موضعى اتّخاذ مى‌کنند، بعد مى‌بینید که یک مسأله سیاسى در کشور درست مى‌شود. یک حرف بیخودى که لزومى نداشت گفته شود، گفته مى‌شود؛ بعد همان را رادیوى خارجى و رادیوى داخلى و فلان روزنامه بنا مى‌کنند به کش دادن. هرچه که فضاى کشور از تهیّج سیاسى دورتر باشد، شما بهتر مى‌توانید کار کنید. شما نگذارید آن فضا به وجود آید.

 

  • خطاب به دولت احمدی‌نژاد: نباید هیچگاه خود را مصون از انحراف بدانند/نرنجیدن از تذکر دلسوزان مانع انحراف است.

در انتخابات سال84 محمود احمدی نژاد موفق کسب اعتماد مردم شد و به عنوان رئیس‌جمهور نهم جمهوری اسلامی ایران از سوی مقام معظم رهبری منصوب شد. رهبر معظم انقلاب در 10 مرداد 84 ضمن تشکر از زحمات و تلاش​های دولت خاتمی، توصیه فرمودند: گروه​های خاص و ویژه خواران اقتصادی و سیاسی پرتوقع و مایه رنج و اذیت مردم و مسؤولان هستند. این افراد و گروهها، در دوران سختی کمترین مساعدت را دارند و از رعایت عدل و انصاف ناخرسند و در مشکلات از همه مردم کم صبرتر هستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین خطاب به رئیس‌جمهور نهم تاکید می‌کنند: «مسؤولان نباید هیچگاه خود را مصون از انحراف بدانند. مراقبت دائم در این زمینه لازم است. یکی دیگر از راههای جلوگیری از انحراف، نرنجیدن از تذکرهای افراد خیرخواه و حتی سخنان درشت آنان است».

مقام معظم رهبری در 6 شهریور سال85 نیز خطاب به دولت می‌فرمایند: تعامل و هماهنگی سه قوه ضروری است. در تعامل قوا ملاک قانون اساسی و وظایف و اختیارات مشخص شده در این میثاق ملی است. برخورد بی مهابا و همراه با تدبیر با تخلفات و فساد مالی، حفظ سرمایه های ملی بویژه منابع طبیعی و پرهیز از سطحی نگری و عوام گرایی در مسائل فرهنگی را از دیگر نکاتی دانستند که باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

 

  • خطاب به دولت دوم احمدی‌نژاد: از عدالت دست برندارید، نصیحت علما را قدر بدانید.

و اما در انتخابات جنجالی سال88 که با مشارکت 85 درصدی مردم همراه شد منجر به پیروزی قاطع محمود احمدی‌نژاد شد، مقام معظم رهبری در اولین دیدار خود با اعضای هئیت دولت دهم در غالب توصیه‌های فرمودند: توصیه‌‌‌‌‌‌هائى که داریم، من کوتاه عرض میکنم. یک توصیه همین مسئله‌‌‌‌‌‌‌ى توکل و توجه به خداى متعال است، براى اینکه باطن خودتان و دل خودتان را بتوانید مستحکم و قوى نگه دارید. این شرط اول است.

یکى اینکه بدانید سر راه، مشکلات خیلى زیاد خواهد بود، توطئه‌‌‌‌‌‌ها خیلى زیاد خواهد بود؛ علیه شماها، علیه این دولت و در باطن علیه این نظام. خیلى فکرها هست، خیلى تلاشها و توطئه‌‌‌‌‌‌ها هست و آماده باشید براى مواجهه‌‌‌‌‌‌ با انواع و اقسام بدخواهى‌‌‌‌‌‌ها و بددلى‌‌‌‌‌‌ها و بدبینى‌‌‌‌‌‌ها که اثرش هم در بیرون بروز خواهد کرد. این نکته‌‌‌‌‌‌ اول. نکته‌‌‌‌‌‌ دوم اینکه بدانید که فرصتهاى ما و امیدهاى ما بیش از این مشکلات است. یعنى حقا حقا، هم توانائى‌‌‌‌‌‌ها، هم فرصتها، هم درهاى باز و فتوحات الهى در مقابل، بمراتب بیشتر از این مشکلاتى است که عرض کردم؛ حجمش هم خیلى زیاد است. بنابراین با توکل به خداى متعال این مشکلات را بر خودتان آسان کنید. این توصیه‌‌‌‌‌‌ اول. دوم، ادامه‌‌‌‌‌‌ رویکردهاى اساسىِ قبلى این دولت است؛ چون این دولت ادامه‌‌‌‌‌‌ى دولت قبل است دیگر. شما رویکرد عدالت داشتید. از مسئله‌‌‌‌‌‌ى عدالت دست برندارید؛ این قضیه‌‌‌‌‌‌ى عدالت را دنبال کنید. و مسئله‌‌‌‌‌‌ى فسادستیزى، حمایت از طبقات ضعیف، ساده‌‌‌‌‌‌زیستى، نگاه به مناطق دوردست و محروم، توجه به مشکلات گوناگون مردم. اینها اصولى است که اگر رعایت بشود و بر اینها پاى فشرده بشود، هم خدا را راضى میکند، هم مردم را از هر مسئول و از هر نظامى خشنود و دلشاد میکند. اینها را ادامه بدهید. ....توصیه‌‌‌‌‌‌ سوم؛ جهتگیرى‌‌‌‌‌‌هاى برنامه‌‌‌‌‌‌اى و کارى دولت را با شاخص سند چشم‌‌‌‌‌‌انداز بسنجید. این سند چشم‌‌‌‌‌‌انداز چیز مهمى است؛ این را دست‌‌‌‌‌‌کم نباید گرفت. شاید بتوان گفت که بعد از قانون اساسى، ما هیچ سندى را در کشور به این اهمیت نداریم. یک نگاه کلان و بلندمدت است. سند چشم‌‌‌‌‌‌انداز مهم است،...توصیه‌‌‌‌‌‌‌ى چهارم ما، اجراى کامل سیاستهاى اصل 44 است. این هم بسیار مهم است...توصیه‌‌‌‌‌‌ى پنجم که دنباله‌‌‌‌‌‌ى همینهاست، حل مشکلات اقتصادى مردم و کشور است.

ایشان دولت را به فرهنگ و توجه به آن توصیه کرده و فرمودند: توصیه‌‌‌‌‌‌ى ششم ما در مورد فرهنگ است، که اشاره شد مسئله‌‌‌‌‌‌ى فرهنگ بسیار مسئله‌‌‌‌‌‌ى مهمى است. ما در زمینه‌‌‌‌‌‌ى فرهنگ و پرداختن به فرهنگ چه کار میخواهیم بکنیم؟

رهبر معظم انقلاب دولت را به توجه به قانون توصیه کرده و فرمودند: نکته‌‌‌‌‌‌ى هفتمى که میخواهم توصیه بکنم، این است که دولت به قانون اهمیت بدهد. بله اینى که آقاى رئیس جمهور گفتند که همه باید قانون را رعایت کنند، بله مسلم است؛ مجلس، قوه‌‌‌‌‌‌ى قضائیه، دستگاه‌‌‌‌‌‌هاى گوناگون، باید قانون را رعایت کنند؛ به آنها هم ما توصیه‌‌‌‌‌‌ى این را میکنیم، به شما هم توصیه میکنیم؛...براى شنیدن نقد، سینه‌‌‌‌‌‌ى گشاده و روى باز و گوش شنوا داشته باشید. هیچ ضرر نمیکنید از اینکه از شما انتقاد کنند. البته این انتقادهائى که میشود، همه یک جور نیست. بعضى‌‌‌‌‌‌ها به قصد اصلاح نیست، بلکه به قصد تخریب است؛ داریم مى‌‌‌‌‌‌بینیم دیگر؛ هم از مجموعه مطبوعات خودمان، هم پشتوانه‌‌‌‌‌‌ى آنها. ده‌‌‌‌‌‌ها رادیو و تلویزیون بیگانه و رسانه‌‌‌‌‌‌ى عمومى و بین‌‌‌‌‌‌المللى در اختیار حرفها و افکارى هست که بنایش بر تخریب است.

مقام معظم رهبری در توصیه دیگری به دولت، تاکید می‌کند: نصیحت علماى دینى را قدر بدانید، مغتنم بشمارید. گاهى علماى دین، بزرگان دین، مراجع حتّى، نصایحى میکنند، درباره‌‌‌‌‌‌ى مسائلى توصیه‌‌‌‌‌‌هائى میکنند؛ این را مغتنم بشمرید؛ اینها را حمل بر محبت و علاقه‌‌‌‌‌‌مندى بکنید. ما میدانیم، آقایان، بزرگان علمائى که هستند - حالا گوشه کنار کسانى بر خلاف این معنا باشند، او مورد محاسبه‌‌‌‌‌‌ى ما نیست - و امروز در مناطق مختلف، در مراکز حوزه‌‌‌‌‌‌هاى علمیه‌‌‌‌‌‌ى بزرگ و در شهرستانها هستند، اینها همه طرفدار نظام جمهورى اسلامى و قدردان نظام جمهورى اسلامى‌‌‌‌‌‌اند. مى‌‌‌‌‌‌بینند که نظام جمهورى اسلامى چقدر در جهت پیشرفت اهداف اسلامى کار کرده و دارد کار میکند و تلاش میکند.

 

  • و یکی از بین این 6 نفر قول بدهند که...

و اما انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری، مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد رحلت امام خمینی(ره)که همزمان با 14 خرداد برگزار شد، از پیش دولت یازدهم را خطاب قرار داده و توصیه کردند رییس‌جمهور قول دهد با عقل و درایت عمل کند، رییس‌جمهور قول دهد که با برنامه پیش‌ برود، رییس جمهور قول دهد با پشتکار پیش برود و از همه ظرفیت‌های قانون اساسی استفاده کند، رییس‌جمهور قول دهد به مدیریت اوضاع کشور بپردازد، رییس‌جمهور قول دهد که به موضوع اقتصاد که امروز در نوک پیکان دشمنی‌های غرب با ایران قرار دارد بپردازد، رییس‌جمهور قول دهد حاشیه‌سازی نکند و دست اطرافیان خود را باز نگذارد، رییس‌جمهور قول دهد هیچ چشم‌داشتی به منابعی غیر از منابع ملی و داخلی نداشته باشد.

اکنون مردم انتظار دارند رئیس‌جمهور یازدهم ایران که از بین آقایان، قالیباف، جلیلی، رضایی، روحانی، ولایتی و غرضی خواهد بود، به توصیه‌های جدی ولی‌امر مسلمین جهان همانطور که در زبان لبیک گفتند در عمل نیز پایبند باشند.

منبع فارس

نظرات (۱۰)

  • محمد مهدی رضایی
  • سلام علیکم
    لطفا لینک روش روشن را تصحیح کنید.
    brightway.blog.ir
  • سید میلاد موسوی
  • پـــیروزی نـــزدیک است ...
    همراه شدیم ... برای فصلی نو
    همراه ما باشید iPendar.Blog.Ir
    سلام
    متاسفانه 4 سال عذای عمومی اعلام میشه .
    واقعا متاسفم برای کسانی که بنده دنیا هستن .
  • سید میلاد موسوی
  • + حماسه سیاسی مد نظر رهبر رقم نخورد ....
    بروز شدیم ..
    پاسخ:
    متاسفانه لغتنامه ذهن شما متفاوت از ذهن های دیگر است
    رییس جمهورمون انگار شد آقای روحانی:(
    چیم دوخته ام به دهان آقا که چه میگویند
    عجیب به حرفهایشان نیاز دارم
    +
    الحمدلله خیلی خوب دسته بندی کردید و البته تحلیل-شکر که چنین قوه تحلیلی دارید-
    موفق باشید و وقف اهل بیت
    یا علی مددی
  • سید میلاد موسوی
  • از 50 میلیون واجد شرایط، 36 میلیون شرکت کردند
    با توجه به سخنان رهبری، توقع می رفت 45 و اندی میلیون نفر شرکت کنند{..!}
    پاسخ:
    شما تاریخ انتخابات دیگر کشورها رو مطالعه کنید
    72 رای بسیار عالی و حماسه است

    ببخشید انقد اعصبم خورد بود که منبعش رو ندیدم!شرمنده!

  • خانم چادری
  • بعضی ها دربعضی پست ها حتی ارزش ماندن در صفحات وب را ندارند، چه برسد در سطح کلان!

    سلام
    انتخابات این دوره مثل 4 سال قبل در همان سیستم و در زیر سایه ی همان رهبر و با همان قانون و همان شورای نگهبان انجام شد . با این تفاوت که ما امروز بخاطر رای نیاوردن کاندید محبوبمون رای شما رو دروغ نمی خونیم و شادی شما رو زهر نمیکنیم و به اعتراض به خیابان ها نمیریزیم و به اموال و جان مردم آسیب نمیزنیم و ادعای تقلب نداریم که اتفاقا این بار فقط با چند صد هزار تا رای بیشتر کاندید شما رای آورد و نه با تفاوت میلیونها رای . شادی شما گوارای وجودتان . امیدوارم رئیس جمهور منتخب به وعده هاش عمل کنه .
    کتب علیکم القتال و هو کره لکم و عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیرلکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شرلکم و الله یعلم و انتم لا تعلمون (بقره/216)
    متن ها خیلی زیاده  ولی ماخوندیم دیگه